Regels en richtlijnen
In clubverband rijden is iets anders als in je eentje rijden. Toerrijden in een groep brengt bepaalde "verplichtingen" (zie ook: Toerregels) met zich mee. Zeg maar de spelregels van samen uit, samen thuis. We hebben ze hieronder in de vorm van een ingekort ABC op een rijtje gezet.
B. Banden. Zorg voor een stel goede buitenbanden en binnenbanden. Daarmee is lekrijden niet te voorkomen maar het zorgt wel voor een kleinere kans daarop. B. Bel. Een bel is wettelijk verplicht en maakt de bekende "indianen -kreten" overbodig. C. Carbonfiets en het vervoer. Lees hier waar je op moet letten bij het vervoer van een carbonfiets en hoe dit binnen onze vereniging is geregeld. D. De Deel. Alle tochten starten vanaf De Deel. Zowel met de fiets als met de auto. F. Fiets. Doe jezelf en anderen een plezier met een goed onderhouden fiets. G. Geld. Zorg altijd voor voldoende kleingeld. Er kan altijd iets onverwachts gebeuren. I. Informatieavond. Als je je inschrijft als nieuw lid bij onze club conformeer je je tevens aan het verplicht volgen van de workshop ‘veilig en verantwoord fietsen in een groep’; waarvoor je te zijner tijd persoonlijk wordt uitgenodigd. Tijdens deze bijeenkomst maak – of vergroot je – je kennis over het fietsen in een groep bij WTC De hellen, én wordt je geïnformeerd over de daarbij behorende gedrags- en verkeerstekens. De bijeenkomst zal twee uurtjes duren. J. Jack en shirt. Wanneer we in clubverband een tocht rijden dragen we het meest recente clubjack en/of -shirt. Dat geldt ook voor de training op dinsdag- en donderdagavond. K. Koffie en gebak. Tijdens trainingstochten op verplaatsing en alle ritten van meer dan 110 km wordt een pauze georganiseerd. De arbeidsvrijgestelden werken in principe altijd met een pauze. Voor opening en sluitingsrit gaat de pauze uit de clubkas, voor de andere pauzes wordt per persoon €5,- in rekening gebracht. Andere ritten kennen geen pauzes. |
L. Licht op de fiets. In april en september is het tijdens onze dinsdag- en donderdagavondritten voor alle deelnemers verplicht om zowel voor als achter werkende verlichting op de fiets te hebben, die aan de volgende criteria voldoet (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990):
N. Navigatie. Beschik je over een navigatiesysteem, doe dan de moeite om de route tijdig te downloaden van de site. Ga er niet van uit dat er altijd wel voldoende anderen zijn die de moeite genomen hebben. Door het opdelen in groepen kan er een groep zonder navigatie overblijven. Op de site staan altijd de routes zoals die in dat jaar gereden zullen worden. Ga dus niet uit van je eigen archief. P. Paspoort. Enkele tochten voeren door het buitenland. Vergeet voor die ritten je paspoort niet! Denk eraan: je moet je ook in Nederland altijd kunnen identificeren. R. Rookies. Help de rookies, onze nieuwe leden door ze te vertellen over onze "gewoonten" en manier van rijden. Dat voorkomt misverstanden en kleine ergernissen. Alle leden, zelfs die van het eerste uur, hebben ook moeten leren rijden in een groep! S. Start. We starten stipt op tijd. Wanneer we met de auto naar de startplaats gaan, dan dien je een kwartier vóór vertrek aanwezig te zijn: om 7.00 uur vertrekken voor een trainingsrit betekent om 6.45 uur met je fiets aankomen en om 7.00 uur als groep met de auto's wegrijden. T. Triatlonstuur. Gelet op het aantal valpartijen, veroorzaakt door dit stuur, is het rijden met dit stuur in de groep niet toegestaan. V. Valhelm. Valhelm is hoofdzaak en verplicht. Diverse slachtoffers van valpartijen zijn blij te kunnen uitleggen wat het belang van de helm toen was. V. Vervoer en volgwagen. Vervoer is een belangrijke kostenpost. We willen dat zo efficiënt mogelijk inrichten. De toercommissie deelt de auto’s in op basis van de aanmeldingen. Iedereen die zich aanmeldt wordt verondersteld met de ingeplande auto’s mee te rijden. Iemand die om eigen redenen met eigen wagen wil rijden betaald altijd de bijdrage aan de koffie en krijgt geen wagenvergoeding. Zij die hun wagen ter beschikking stellen hoeven nooit meer kosten te maken dan in het geval ze hun auto niet beschikbaar gesteld hadden. W. Weer. Toerfietsen is een buitensport en dus, ben je afhankelijk van het weer. Een hele dag regen zorgt er niet alleen voor dat het plezier bij velen minder wordt maar ook dat rijden (zeker in afdalingen) gevaarlijk kan worden. Bij een voorspelling van extreem slecht weer kan de toercommissie dan ook overgaan tot het afgelasten of het omzetten van de tocht naar een gebied waar het volgens buienradar niet regent. In geval van afgelasten zal de toercommissie er voor zorgen dat alle aangemelde leden dat op tijd te horen krijgen en een extra GPS track aangereikt krijgen. Omzetten kan op de ochtend zelf met de aanwezigen besloten worden. |
|