Wieler Toer Club De Hellen

Gravelweekend 5/tm 7 mei 2023
De 2024 sluitingsrit voor de weg was weer een gezellig evenement met een grote opkomst.
Deelnemers openingsrit ATB seizoen oktober 2024
Gravel meerdaagse onderweg in de Girona. Nadat ze al in Eiffel en aan de Opaalkust aktief zijn geweest
Met 14 leden van onze vereniging hebben we onze bijdrage aan het behoud van het gebied weer geleverd.
Tweedaagse - 25 en 26 mei 2024
Wandeling Ulicoten - 10 november 2024

Kalender

november   2024
M D W D V Z Z
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
Door: het Bestuur van WTC de Hellen
 
Ge-update: dinsdag 31 augustus 2021

Voorwoord

Veiligheid tijdens het fietsen is nog al eens het gesprek van de dag. Uiteraard staat veiligheid ook binnen onze club hoog in het vaandel.

Het fietsen, in welke vorm dan ook, krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht in de media. De berichten zijn qua veiligheid, ongevallen en rechtszaken zelden positief. Mede daarom heeft het bestuur van de WTC De Hellen in overleg met de toercommissie een document met afspraken, normen, rol voor wegkapitein, verantwoordelijkheden en inzet door leden opgesteld.
 

Hierdoor proberen wij bij te dragen tot een veiliger fietsklimaat door onze club. Graag uw begrip en medewerking hiervoor.

Via het secretariaat wordt dit document gemaild aan alle nieuwe leden zodat zij snel en veilig kunnen integreren in onze club, én weten welke betrokkenheid en inzet er binnen onze club wordt verlangd.

up

up


Groepsnormen

  • De ritten zijn alleen voor (potentiële) clubleden.
  • Het dragen van onze clubkleding én een helm is verplicht, handschoentjes aanbevolen.
  • Iedereen moet elkaar aanspreken die zich niet aan de gedragsregels houden.
  • We gaan zoveel mogelijk alle snelheidsgroepen laten rijden, te weten de 25, 27, 29, 31 en 33-groep(en): dit is de gemiddelde snelheid.
  • We zullen de verschillende snelheidsgroepen bij voorkeur niet samenvoegen.
  • De wegkapiteins bepalen voor vertrek hoeveel en welke groepen met welke wegkapiteins zullen rijden.
  • We vertrekken niet eerder dan dat alle groepen verdeeld zijn en klaar staan.
  • De groepsgrootte is afhankelijk van de ritafstand. Maximaal 10 personen, de wegkapitein bepaalt hierin.
  • We proberen zoveel mogelijk, in overleg met de groep, afstand en tijdsduur van de rit vooraf aan te geven.
  • Is de opkomst gering? Dan wordt er in goed overleg een groepsindeling gevormd met een daarbij passende snelheid afgesproken, de wegkapitein bepaalt hierin.
 
  • In april en september is het tijdens onze dinsdag- en donderdagavondritten voor alle deelnemers verplicht om zowel voor als achter werkende verlichting op de fiets te hebben. 
  • De groep(en) rijden in formatie, twee-aan-twee.
  • De ‘wegkapitein’ bewaakt de groepsgrootte en ziet toe op de groep; deze rijdt met GPS en met de juiste versie van de route.
  • Onze toerkalender/GPS is leidend. 
  • Let op de snelheid en begin rustig. 
  • Bij een lekke band wacht de hele groep.
  • Iedereen houdt zich aan de afgesproken snelheid.
  • Waarschuw elkaar luid en duidelijk bij obstakels en/of gevaarlijke punten: we zijn verantwoordelijk voor elkaars veiligheid.
  • Neem de verkeersregels in acht.
  • In de bebouwde kom, snelheid omlaag.
  • Na een bocht voorin rustig aanzetten.
  • Is er een grondige reden voor omkijken leg dan 1 hand op de schouder van degene naast jou nadat je die hebt gewaarschuwd.
  • In groepsverband niet met losse handen rijden.
  • Houdt altijd rekening met andere weggebruikers. 
  • Overig verkeer waarschuwen, gebruik je fietsbel.
  • Zorg dat je voldoende getraind bent, kies de juiste snelheidsgroep en laat niemand achter.
  • Als er een ongeval is, zoek naar de oorzaak maak foto’s (bewijs gemeente/NTFU).


Individuele normen

Veiligheid
Kies de juiste snelheidsgroep; vermoeidheid vermindert de alertheid.
Heb je een slechte dag? Kies dan een andere snelheidsgroep.
Niet plotseling remmen (b.v. bij gemiste afslag), liever de berm in sturen als dat kan.
Geen (grote) waaiers vormen bij zijwind, vraag om minder snelheid.
Houdt goed rechts op smalle wegen en bij onoverzichtelijke bochten.
Oversteken van kruispunten: Wacht tot de hele groep over gestoken is, voor dat er weer wordt aangezet.
Houdt bij stilstand rechts, ook in geval van “lek” rijden. Blijf op je plaats in de groep.
Voorste rijders: Rustig snelheid weer opbouwen. Ook na een bocht.

 

Uitroepen en tekens

  • Tijdig de juiste weg aangeven bij kruising / splitsing = LINKSAF_RECHTSAF_RECHTDOOR.
  • Bij voorkeur kruispunt oversteken als de hele groep dat in één keer kan = STOP_VRIJ.
  • Kop- en staartrijders altijd waarschuwen voor naderend gevaar. Signaal doorgeven in het peloton.
  • LET OP = onoverzichtelijke situatie, hond, richel, drempel, gat, etc. Probeer kort en duidelijk ‘te duiden’ wat het betreft.
  • TEGEN  = tegemoet komende fietser(s) of voetganger(s).
  • AUTO VOOR  = tegemoet komende auto.
  • AUTO ACHTER = inhalende auto.
 
  • ZIJWEG  = let op mogelijke dwarsverkeer;
  • FIETSPAD  = let op; maak vanaf nu gebruik van het fietspad.
  • PAALTJES = paal(tjes) op fietspad.
  • RITSEN = achter elkaar fietsen (smal fietspad, tegemoet komend verkeer, etc.). Elke linkse fietser laat zich daarbij voorzichtig zakken achter zijn rechter buurman.
  • DOORDRAAIEN = doorschuiven aan de kop, de rechter man laat zich zakken.
  • LEK = rustig uitrijden naar een veilige plek (bij lekke band of pech).
  • RUSTIG = voorin niet zo snel optrekken en/of hard rijden.
  • SLINGER = scherpe kronkel in de fietspad.

 

Waarschuwingstekens

  • Linkerhand omhoog (voorste man) = Vaart minderen.
  • Bij links of rechts afslaan arm extra hoog uitsteken.
  • Met de hand laag naast je zwaaien = Let op! Obstakel aan die kant.
  • Geef waarschuwingen direct en duidelijk door naar achter of voor.

 

Onderhoudstoestand fiets

  • Zorg dat je fiets technisch in orde is, dus goed onderhouden.
  • Iedereen is voor zijn/haar eigen materiaal (banden, ketting, etc.) verantwoordelijk.

 

De meeste ongelukken gebeuren tegen het einde van de rit!

up


Wegkapiteins M/V

(onderstaand wordt bij ‘hij’ natuurlijk ook ‘zij’ bedoeld)

Het is veel drukker op de weg en fietspad geworden en dat vraagt om een andere kijk op toerfietsen en veiligheid. Een wegkapitein kan daaraan een belangrijk aandeel leveren. Hij begeleidt de groep en zorgt dat de fietsers allemaal veilig en met plezier hun toerritten kunnen maken. Hij maakt afspraken voor onderweg en wijst mensen vooraf op hun eigen verantwoording in het verkeer. Afspraken over onder andere de snelheid waarmee gereden wordt, de route, handgebaren, gedrag op de weg, etc.. Afspraken die zorgen voor duidelijkheid, iedereen die meerijdt weet waar hij aan toe is en alleen dat geeft al meer veiligheid. In zijn rol heeft hij oog voor de fietser(s) onderweg, ziet bijvoorbeeld dat vermoeidheid een rol gaat spelen en past daar de snelheid en organisatie op aan. En hij heeft oog voor de situatie onderweg, drukke winkelstraten, spelende kinderen, snel naderende auto’s, andere fietsers. Hij geeft leiding en zorgt ervoor dat de groep veilig met zo’n situatie omgaat. Op verschillende manieren draagt hij bij aan een gezellig en veilig toerfietsklimaat.

Richtlijnen wegkapiteins bij WTC De Hellen.

Maak voor vertrek de volgende afspraken met je groep

  • Voor vertrek duidelijke verdeling in groepen.
  • De maximale groepsgrootte is afhankelijk van de lengte van de rit, doch niet groter dan 10 personen.
  • Wie de leiding heeft als ‘wegkapitein’.
  • Waarheen de rit gaat.
  • Welke afstand er op de dins- en donderdagavond wordt gereden.
  • Hoe laat je verwacht terug te zijn (zorg voor marge wegens pechgevallen).
  • Wacht met vertrekken totdat bovenstaande duidelijk is besproken.
 

De afspraken die de wegkapiteins zullen hanteren.

  • Voor vertrek maakt zich één wegkapitein ‘zichtbaar’ voor de betreffende snelheidsgroep én doet het ‘voorwoord’ (door b.v. ons ‘gele kaartje’ te gebruiken). Hij/zij kan/mag gebruik maken van een ‘adjudant’ om zowel voor- als achterin de groep ‘ogen en oren’ te hebben (regelmatig onderling ‘contact’ is vanzelfsprekend).
  • De wegkapitein van dienst zal met een van de op onze website geregistreerde hulpverleners voorafgaand aan de rit overleg plegen, waarna hij/zij de beschikking krijgt over een compact EHBO setje om medische hulp te verlenen bij een (onge)val. Dit uiteraard op basis van vrijwilligheid; dus voor zover deze leden daar aan het begin van het seizoen zelf voor kiezen.
  • Door de wegkapitein wordt voorafgaand aan de rit duidelijk aangegeven dat de voorste twee rijders steeds de route bepalen. De GPS is hierin leidend; kennis van navigeren met GPS is vereist.
  • Om de warming-up goed te laten verlopen start de wegkapitein links voorin van de groep, waardoor hij/zij automatisch 5 km op kop zit om het lagere aanvangstempo te bewaken.
  • De afgesproken maximum snelheid zal consequent bewaakt worden.
  • De verkeer- en clubregels worden bewaakt/gehandhaafd.
  • Het verplichte fietspad is voor ons toerfietsers volgens de Wegenverkeerswet een ‘must’. De weg van de minste weerstand -en de weg verkiezen- is in deze niet de enige oplossing; snelheid minderen én ritsen op een tweezijdig fietspad is een prima en veilige optie. (Als het bewuste fietspad aantoonbaar gevaar oplevert kan hier door de wegkapitein van worden afgeweken, echter dit kan een forse verkeersboete opleveren waarvoor eenieder in de groep zelf verantwoordelijk is.)
  • De wegkapitein spreekt iemand -meteen en/of na de rit- aan op zijn/haar ongewenst gedrag, en maakt hiervan een rapportage t.b.v. de veiligheidscommissie. Ook wordt hierop een (onge)val gemeld. Het format hiervoor is aangeleverd door de veiligheid-cie.

De wegkapiteins 2020

Naam   Naam
Bart van Bergen   John van Kollenburg
Leon de le Bije   Piet Kuijten
Marc Brock   Corry Mathijssen
Arno Brouw   Marten van der Schaaf
Hans de Brouwer   Maarten Scholtze
Govert van Gorp   Lucien Slaats
Pieter van Grimbergen   Toon Verdaasdonk
Peter Hornman   Cor Vermeer
Raymond Jansink    
     
up


Verantwoordelijkheden 

Verantwoordelijkheden leden

  • Zorg dat je ruim op tijd voor vertrek aanwezig bent bij De Deel.
  • Volg de aanwijzingen van de wegkapitein op.
  • Zorg dat je materiaal in orde is.
 

Verantwoordelijkheden toercommissie / bestuur

  • De toercommissie is verantwoordelijk voor de ritten en de invulling er van. Als de toerleider van mening is dat een lid niet mee kan dient hij in contact te treden met het betreffende lid.
  • Bestuur ondersteunt de toercommissie. Dus als voorgaande stap leidt tot een onbevredigend resultaat of tot een discussie dan is er het bestuur als escalatiemogelijkheid.
up


Betrokkenheid en inzet WTC-leden 

Hoe veilig, goed, gezellig en succesvol onze WielerToerClub De Hellen functioneert, wordt voornamelijk bepaald door de betrokkenheid en  inzet van ALLE leden. Om dit alles uit te dragen en vooral te blijven verbeteren verzoekt het bestuur aan elk lid zijn bijdrage hieraan te leveren.
Er zijn binnen onze vereniging allerlei activiteiten en commissies waar binnen leden hun steentje(s) kunnen bijdragen.
De belangrijkste bijdrage die wij van je vragen is de vereniging te helpen tijdens onze jaarlijks terugkerende Veldtoertocht de 2e zondag in januari. Het gaat hier om of zaterdag of de zondag of beide dagen van dat betreffende weekend. 
 
    De Veldtoertocht is voor onze vereniging een gigantische organisatie die meer dan 100 vrijwilligers behoeft om dit tot een succes te doen slagen. Daarnaast is de veldtoertocht ook een belangrijke bron van inkomsten voor de clubkas waar alle leden hun voordeel bij hebben.

 

Voel en zorg dat je deel uit maakt van onze vereniging!

up
ToerFietsKaart-houders (TFK-houders), dus leden van een bij de NTFU aangesloten vereniging, zijn op grond van hun ToerFietsKaart voor een aantal zaken verzekerd, onder andere de fietsverzekering. Indien u uw fiets niet elders heeft verzekerd of geen aanvullende verzekering heeft afgesloten bij de NTFU bedraagt de maximale uitkering € 1000,= voor schade aan de fiets.
Meer gedetailleerde informatie over de voorwaarden van de NTFU schade- en ongevallenverzekering zijn hier te vinden.

Voor de exacte polisvoorwaarden, het schadeformulier of het eventueel afsluiten van een aanvullende verzekering bij de NTFU verwijs ik u naar de website van de NTFU onder hoofdstuk:Producten / Verzekeringen / Schade aan je fiets.
  cartoon fietsongevalNatuurlijk hopen wij dat u van het schadeformulier geen gebruik hoeft te maken.
Naar boven
Onze vereniging kent twee commissies die alle activiteiten van het jaar organiseren. Dat zijn:
  • De Toercommissie
  • De Evenementen commissie

Toercommissie

Deze commissie is de belangrijkste omdat zij alle Toer-, ATB- en Stadsfiets activiteiten organiseerd. En dat zijn natuurlijk onze hoofdactiviteiten.

Toeren
Deze commissie organiseert de volgende toertochten:
  • de "normale" zondagritten met afstanden tussen de 60 en 110 km
  • de zaterdagritten. Dit zijn meestal ritten met verplaatsing. Hieronder vallen alle klimritten (Eifel, Ardennen, Limburg, Veluwe) en ook de vlakkere langere ritten tussen de 100 en 270 km. Meestal zijn deze laatste ritten zonder verplaatsing
  • Op dinsdag- en donderdagavond wordt steeds over hetzelfde parcours een trainingsrondje gereden met afstanden tussen de 50 en 70 km. In het voor- en najaar wordt het rondje ingekort in verband met de zonsondergang.
  • de Tweedaagse. Een enkele maal is dit een driedaagse. Hierbij wordt op zaterdag afstanden afgelegd tussen de 170 en 220km naar een steeds wisselende locatie. Op zondag wordt via een andere route weer huiswaarts gereden
  • Klimweek. We hebben drie jaar de Dolomieten bezocht. Daarna hebben we al een aantal jaren de Vogezen doorkruist. In de Vogezen was het steeds een vijfdaagse. Door de kortere afstand en iets minder dagen was de animo hiervoor overweldigend. Daarom zullen we vooralsnog in de Vogezen blijven alvorens we weer een ander gebied gaan bezoeken. Dit jaar doen we voor het eerst ook het gebied rondom de Stelvio aan.
Bekijk verder de Kalender en/of de Toerkalender...
  ATB
Een aantal leden rijdt ook in de winterperiode op de ATB. Zij rijden normaal op zaterdag om 9 uur vanaf de Deel hun rondje. Dat is steeds wisselend. In december worden steeds stukken van onze Veldtoertocht gereden ter voorbereiding van dit druk bezochte evenement. Dit evenement is door de NTFU gewaardeerd met twee sterren.

Soms wordt er een tocht gereden op zaterdag met verplaatsing, zoals een tocht rondom de Posbank. Op zondag gaan zij meestal naar tochten die in de buurt worden georganiseerd. Bekijk verder de Kalender en/of de ATB-kalender...

Evenementen-commissie

Deze commissie organiseert alle NIET-fiets evenmenten en speciale evenementen. Want het leven bestaat niet alleen uit fietsen. Deze activiteiten kunnen zijn:
  • bezoek aan fietsbeurzen
  • de jaarlijkse barbecue
  • een gezinsfietstocht op gewone fietsen
  • een boswandeling
  • spinning in de winter. Dat is één keer per week
  • NK-toerfietsen
  • een Wielerquiz
  • Enz...
Bekijk verder de Kalender.

Tot slot...

Uit het bovenstaande blijkt dat WTC de Hellen een zeer levendige vereniging is die door deze commissies veel te bieden heeft.
Naar boven
printen

Algemeen

Artikel 1 - Algemene Bepalingen
De toerfietsclub “Wieler Toer Club de Hellen”, hierna te noemen “de vereniging” is bij notariële akte opgericht op 21 november 1980 en is gevestigd te Goirle.

Leden en lidmaatschap

Artikel 2 - Leden
De vereniging bestaat uit:
  • actieve leden;
  • rustende leden;
  • leden van verdienste;
  • ereleden.
Actieve leden zijn zij, die als zodanig door het bestuur zijn toegelaten.
Rustende leden zijn natuurlijke personen die hun gewone lidmaatschap willen beëindigen omdat zij de toerfietssport niet meer actief beoefenen, maar lid willen blijven van de vereniging.
Als lid van verdienste kunnen worden benoemd, zij die zich als lid van de vereniging gedurende een lange periode verdienstelijk hebben gemaakt voor de vereniging. Een voorstel tot het benoemen kan geschieden door het bestuur ofwel door actieve leden van de vereniging. Benoeming geschiedt door de Algemene Ledenvergadering bij volstrekte meerderheid van stemmen.
Als ereleden kunnen worden benoemd, zij die zich als lid van de vereniging gedurende een lange periode bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt. Een voorstel tot het benoemen kan geschieden door het bestuur ofwel door actieve leden van de vereniging. De benoeming dient te geschieden door de Algemene Ledenvergadering met 2/3 meerderheid van de stemmen. Op ereleden rusten geen geldelijke verplichtingen, zij hebben echter wel alle rechten van de actieve leden van de vereniging.

Artikel 3 - Het lidmaatschap
  1. De aanmelding geschiedt door invulling, dagtekening en ondertekening van een door de penningmeester te verstrekken aanmeldingsformulier, waarop de volgende gegevens zijn in te vullen: naam, voornaam, adres, geboortedatum, telefoonnummer en e-mail adres.
  2. De kosten voor de aanmelding van leden worden door het bestuur vastgesteld. Deze kosten dienen bij de inlevering van het aanmeldingsformulier te worden voldaan.
  3. Het bestuur draagt er zorg voor dat degenen die als lid tot de vereniging worden toegelaten, worden aangemeld bij de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU).
Artikel 4 - Aanneming van leden
  1. Het lidmaatschap wordt verkregen door een besluit tot toelating door de penningmeester namens het bestuur genomen. De penningmeester kan niet eigenmachtig iemand het lidmaatschap weigeren; in voorkomende gevallen beslist het bestuur over het al dan niet toelaten.
  2. Van de toelating wordt mededeling gedaan via de website van de vereniging. Binnen 14 dagen na deze bekendmaking kan ieder stemgerechtigd lid, onder opgaaf van redenen, bij het bestuur bezwaar maken tegen de toelating. Mocht dit leiden tot een afwijzing door het bestuur, dan wordt hiervan schriftelijk mededeling gedaan aan de aanvrager, onder vermelding van de beroepsprocedure. Indien het niet toegelaten lid dit verzoekt, zal de afwijzende beslissing aan de Algemene Ledenvergadering worden voorgelegd.
  Artikel 5 – Duur van het lidmaatschap
  1. het lidmaatschap van de vereniging loopt van 1 januari tot 1 januari;
  2. het lidmaatschap duurt ten minste één kalenderjaar en wordt stilzwijgend verlengd.
Artikel 6 - Einde van het lidmaatschap
Het lidmaatschap eindigt door:
  1. schriftelijke opzegging aan het bestuur, tegen het einde van enig verenigingsjaar, mits de opzegging voor 1 januari geschiedt;
  2. overlijden;
  3. opzegging namens de vereniging, indien het lid zijn verplichtingen namens de vereniging niet nakomt. Opzegging van het lidmaatschap namens de vereniging geschiedt door het bestuur;
  4. royement door de vereniging, indien het lid handelt in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt. Royement kan door het verenigingsbestuur worden uitgesproken en door de Algemene Ledenvergadering worden bekrachtigd. Het royement treedt in op de dag van de uitspraak door het verenigingsbestuur.
Artikel 7 - Rechten en plichten van leden
Alle leden hebben de hierna te noemen rechten en plichten:
  1. zij hebben het recht om deel te nemen aan de toertochten en trainingsritten, georganiseerd door de vereniging, welke onder de voorwaarden van de toercommissie regels plaatsvinden. Tevens hebben zij recht op deelname aan alle andere activiteiten georganiseerd door de vereniging;
  2. leden van de vereniging zijn automatisch aangesloten bij de NTFU. Jaarlijks ontvangen zij de bescheiden die door de NTFU aan zijn leden ten behoeve van het toerfietsen worden uitgegeven;
  3. zij hebben het recht om deel te nemen aan debatten en stemmingen in de ledenvergaderingen;
  4. zij hebben het recht om voorstellen, klachten en wensen schriftelijk bij het bestuur in te dienen. Het bestuur is gehouden deze zo spoedig mogelijk te behandelen of te onderzoeken c.q. te doen behandelen of te doen onderzoeken en over het resultaat van de behandeling en/of het onderzoek bericht te geven aan het lid dat het voorstel, de klacht of de wens heeft ingediend;
  5. zij hebben de plicht tot tijdige betaling van de contributie;
  6. zij hebben de plicht tot naleving van de reglementen van de vereniging, alsmede van de door het bestuur of door het bestuur aangewezen commissies gegeven richtlijnen;
  7. zij worden geacht op de hoogte te zijn van het huishoudelijk reglement en verbinden zichzelf om zich aan de hierin opgenomen bepalingen te onderwerpen. Nieuwe leden kunnen na hun inschrijving als lid kennis nemen van het huishoudelijk reglement op de website van de vereniging. Bij wijziging van het huishoudelijk reglement worden alle leden van deze wijziging op de hoogte gesteld.
Artikel 8 – Contributie
  1. De leden zijn jaarlijks gehouden tot het betalen van een contributie, die door de Algemene Ledenvergadering, op voorstel van het bestuur, jaarlijks zal worden vastgesteld. Zij kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld, die een verschillende bijdrage betalen.
  2. De contributie van actieve leden is opgebouwd uit een verplichte NTFU bijdrage en een verenigingsdeel. De verplichte NTFU bijdrage wordt altijd volledig doorberekend; het verenigingsdeel wordt jaarlijks vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering.
  3. Ereleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
  4. Rustende leden worden onderverdeeld in rustende leden met en rustende leden zonder een NTFU licentie. Rustende leden zonder NTFU licentie betalen enkel het verenigingsdeel van de contributie, zoals dit jaarlijks wordt vastgesteld tijdens de Algemene Leden Vergadering. Rustende leden met NTFU licentie betalen het totale, voor dat jaar vastgestelde, bedrag aan contributie.
  5. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft niettemin de contributie voor het gehele jaar verschuldigd.
Naar boven


Algemene ledenvergadering

Artikel 9 – Algemene zaken betreffende de Algemene Ledenvergadering
  1. Het hoogste bestuursorgaan van de vereniging is de Algemene Ledenvergadering.
  2. De Algemene Ledenvergadering wordt gevormd door alle stemgerechtigde leden van de vereniging.
  3. De secretaris van de vereniging doet ten minste 14 dagen voor de datum van de Algemene Ledenvergadering kennisgeving van de te houden vergadering, met opgave van plaats, tijd en de te behandelen agendapunten toekomen aan de leden van de vereniging.
Artikel 10 – Bijeenroepen Algemene Ledenvergadering
  1. De Algemene Ledenvergadering vergadert ten minste eenmaal per jaar en wel in het eerste kwartaal.
  2. Tevens vergadert zij zo dikwijls als het bestuur van de vereniging dit nodig acht, dan wel in geval er een verzoek voor een Algemene Ledenvergadering bij het bestuur van de vereniging wordt ingediend. Het bestuur van de vereniging dient in voorkomende gevallen de Algemene Ledenvergadering bijeen te roepen.
  3. Het bestuur is gehouden een buitengewone Algemene Ledenvergadering bijeen te roepen als daartoe een schriftelijk verzoek is gedaan door ten minste tien stemgerechtigde leden, onder opgave en toelichting van de in die vergadering aan de orde te stellen onderwerpen.
Artikel 11 – Agendapunten Algemene Ledenvergadering
De Algemene Ledenvergadering heeft in elk geval de navolgende agendapunten:
  • de verslagen van de secretaris, penningmeester en de diverse commissies;
  • de begroting;
  • de goedkeuring van de door de secretaris, de penningmeester en de diverse commissies uit te brengen jaarverslagen;
  • vaststelling van de door de leden verschuldigde jaarlijkse contributie;
  • verkiezing, c.q. herverkiezing van de leden van het bestuur;
  • verkiezing, c.q. herverkiezing van de leden van relevante commissies;
  • décharge van het bestuur.
  Voorstellen voor andere te behandelen onderwerpen kunnen door de leden of commissies op de agenda van de Algemene Ledenvergadering worden geplaatst, mits daartoe ten minste één maand tevoren een schriftelijk verzoek bij het secretariaat van de vereniging is ingediend. Een tijdens de vergadering ingediend verzoek of voorstel kan door de voorzitter worden overgenomen of aangehouden.

Artikel 12 – Recht van spreken en stemrecht op Algemene Ledenvergadering
Op de Algemene Ledenvergadering hebben recht van spreken:
  • de leden van bestuur;
  • de leden van de diverse commissies;
  • de stemgerechtigde leden.
Artikel 13 - Stemmingen
  1. Stemgerechtigd zijn die leden, die in artikel 2 van dit reglement nader zijn aangeduid.
  2. De stemmingen zullen in de Algemene Ledenvergadering als volgt plaatsvinden: over zaken wordt mondeling en over personen wordt schriftelijk gestemd, tenzij de Algemene Ledenvergadering anders beslist.
  3. Behoudens in gevallen, waar statuten of reglementen anders bepalen, is een persoon gekozen of een voorstel aangenomen bij gewone meerderheid van uitgebrachte geldige stemmen.
  4. Bij staken van de stemmen heeft een herstemming plaats, staken dan wederom de stemmen, dan beslist het lot in geval van keuze van personen, terwijl bij zaken het voorstel is verworpen.
  5. Indien een stemming bestuursverkiezingen betreft kunnen leden van het bestuur geen stem uitbrengen. Ook een kandidaat bestuurslid kan in geval van bestuursverkiezing geen stem uitbrengen.
Artikel 14 – Geheimhouding van het besprokene op de Algemene Ledenvergadering
Indien op de Algemene Ledenvergadering besloten wordt tot geheimhouding van het in de vergadering besprokene, waartoe een meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen vereist is, is ieder die in de vergadering aanwezig is verplicht zich tegenover niemand uit te laten over hetgeen besproken is. Bij overtreding van deze bepaling kan het bestuur van de vereniging tot schorsing van de overtreder overgaan.
Naar boven


Bestuur

Artikel 15 - Bestuur
  1. Het (algemeen) bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en ten minste 2 leden
  2. Onder het bestuur valt:
    • de algemene leiding van zaken;
    • de uitvoering van de door de algemene vergadering genomen besluiten;
    • het toezicht op de naleving van statuten en reglementen;
    • benoeming, ontslag en schorsing van personen ten behoeve van de vereniging;
    • de zorg voor de naleving van de verplichtingen door de vereniging aangegaan, alsmede de uitvoering van de door de vereniging op zich genomen taken, alsmede regelende en vertegenwoordigende functies; f. het beheer van de geldmiddelen, waartoe in het bijzonder de penningmeester gehouden zal zijn, middels het voeren van een gerede boekhouding;
    • de benoeming van commissies, voor zover dit niet is voorbehouden aan de Algemene Ledenvergadering;
    • de zorg voor voorlichting en publiciteit, zowel binnen de vereniging als daarbuiten;
    • de beslissing in geschillen tussen leden, commissies en/of leden en commissies;
    • het bewaken van de clubcultuur.
  3. Het bestuur vergadert ten minste 4 maal per jaar. Daarenboven vergadert het bestuur zo dikwijls als de voorzitter of ten minste 3 leden van het bestuur dit wensen.
  4. Een oproep voor een vergadering dient minimaal 1 week voor aanvang van de vergadering in het bezit van de bestuursleden te zijn, terwijl een vergadering op verzoek van bestuursleden binnen maximaal twee weken dient te worden belegd.
  5. Een bestuursvergadering is tot besluiten bevoegd als de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is. Besluiten worden bij meerderheid van geldige stemmen genomen.
Artikel 16 - Het dagelijks bestuur
De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur neemt alle beslissingen die niet tot een gewone bestuursvergadering kunnen worden uitgesteld. Het dagelijks bestuur deelt zijn besluiten, ter bekrachtiging op de eerstvolgende bestuursvergadering mede.

Artikel 17 – Taken bestuursleden
Voorzitter:
  1. de voorzitter geeft leiding aan en houdt toezicht op het gehele verenigingsleven;
  2. de voorzitter is bij alle officiële vertegenwoordigingen de woordvoerder, tenzij hij deze taak aan een ander bestuurslid heeft overgedragen;
  3. hij oefent toezicht uit op de handelingen van alle bestuursleden, die hem op hun beurt van alle zaken op de hoogte dienen te houden;
  4. hij tekent mede alle bescheiden welke handelen over rechten en verplichtingen van de vereniging jegens derden;
  5. de voorzitter leidt de ledenvergaderingen;
  6. hij verleent en ontneemt het woord, kan vergaderingen schorsen en een lid het verder bijwonen van een ledenvergadering ontzeggen;
  7. hij is verantwoordelijk voor het onderhouden van goede contacten met de Nederlandse Toer Fiets Unie en zusterverenigingen;
  8. bij afwezigheid van de voorzitter treedt de secretaris in zijn rechten en verplichtingen;
  9. de voorzitter is verplicht bij aftreden binnen 14 dagen alle onder zijn berusting zijnde goederen en bescheiden van de vereniging in te leveren bij het bestuur;
  10. de voorzitter leidt de bestuursvergadering.
  (Vervolg: Artikel 17 – Taken bestuursleden)

Secretaris:
  1. hij stelt in overleg met de medebestuursleden tijdstip en agenda van vergaderingen vast en bereidt deze voor;
  2. de secretaris voert de correspondentie en houdt daarvan kopie. Hij is belast met het bijhouden van het archief, waarin zijn opgenomen:
    • statuten;
    • huishoudelijk reglement;
    • jaarverslagen;
    • bestuursbesluiten;
    • notulen van bestuursvergaderingen;
    • notulen van ledenvergaderingen;
    • rekening en verantwoording alsmede verslag kascontrole commissie;
    • reglementen;
    • ledenlijst met N.A.W gegevens
  3. hij is belast met het tijdig verzenden van de uitnodigingen voor vergaderingen en andere bijeenkomsten;
  4. hij draagt zorg voor het verzenden van kopieën van belangrijke ingekomen stukken naar de desbetreffende bestuursleden;
  5. hij notuleert alle bestuurs- en ledenvergaderingen en zorgt voor tijdige distributie. De notulen moeten aan de goedkeuring van de vergadering worden onderworpen;
  6. hij houdt een lijst bij van alle bestuursbesluiten. Deze zal aan de notulen van elke bestuursvergadering worden toegevoegd;
  7. hij tekent alle bescheiden betreffende rechten en verplichtingen van de vereniging jegens derden;
  8. hij is belast met het samenstellen van een jaarverslag; dit verslag moet binnen een maand na afloop van het boekjaar beschikbaar zijn, in elk geval op de Algemene Ledenvergadering;
  9. hij zorgt voor bekendmakingen van veranderingen of aanvullingen in de statuten en reglementen;
  10. Hij is verplicht bij aftreden alle onder zijn berusting zijnde goederen en bescheiden binnen 14 dagen in te leveren bij het bestuur.
Penningmeester:
  1. de penningmeester is belast met het beheer van de geldmiddelen en de verzorging van de financiële administratie;
  2. hij legt op de Algemene Ledenvergadering rekening en verantwoording af over het afgelopen boekjaar;
  3. hij draagt zorg voor het tijdig innen van de contributie en andere gelden en is gemachtigd tot de betalingen van de ingekomen rekeningen;
  4. hij is gehouden het bestuur en de kascontrolecommissie inzage te geven in alle boeken en bescheiden;
  5. hij maakt de begroting voor het komende boekjaar;
  6. het jaarverslag van de penningmeester moet binnen een maand na afloop van het boekjaar beschikbaar zijn voor controle door de kascontrolecommissie, in elk geval voor de Algemene Ledenvergadering;
  7. De penningmeester is verplicht bij aftreden alle onder zijn berusting zijnde goederen en bescheiden binnen 14 dagen in te leveren bij het bestuur. Is dit aftreden tussentijds, dan legt hij binnen 14 dagen rekening en verantwoording af aan de kascontrolecommissie.
Artikel 18 - Bestuursverkiezing
  1. Ieder bestuurslid treedt uiterlijk 3 jaar na zijn benoeming af en treedt af volgens een door het bestuur op te stellen rooster. Aftredende bestuursleden zijn terstond herkiesbaar. Het aftreden geschiedt aan het einde van de dag waarop de Algemene Ledenvergadering wordt gehouden. De gekozen, dan wel herkozen bestuursleden volgen de aftredende leden terstond op.
  2. In tussentijds ontstane bestuursvacatures wordt zo mogelijk binnen zes weken voorzien. Het verenigingsbestuur is bevoegd in tussentijdse vacatures te voorzien. Tijdens de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering dient het tijdelijk benoemd bestuurslid alsnog bij gewone meerderheid van stemmen definitief te worden gekozen.
  3. De namen van de aftredende bestuursleden en kandidaten voor een bestuursfunctie dienen gepubliceerd te worden in de agenda van de algemene leden vergadering waarin de bestuursverkiezing aan de orde is. In deze agenda dient tevens de mogelijkheid tot kandidaatstelling door stemgerechtigde leden van de vereniging geopend te worden, met vermelding van de daaraan verbonden procedure.
  4. Voor bestuursfuncties kunnen kandidaten gesteld worden door tenminste tien stemgerechtigde leden.
De namen van de kandidaten moeten tenminste één maand voor de datum van de Algemene Ledenvergadering bij het secretariaat van de vereniging zijn ingediend, vergezeld van tien handtekeningen van de stemgerechtigde leden en een bereidverklaring van de kandidaat ten opzichte van een bepaalde functie. De kandidaat dient stemgerechtigd lid te zijn van de vereniging. Ook het bestuur van de vereniging is bevoegd kandidaten voor het bestuur voor te dragen, welke ook stemgerechtigd lid van de vereniging dienen te zijn. Een lijst van verkiesbare bestuurskandidaten, alsmede de herkiesbare bestuursleden, dient door het secretariaat aan alle stemgerechtigde leden ter hand te worden gesteld, tenminste 14 dagen voor de datum van de Algemene Ledenvergadering, samen met de agenda.
up 20131111 1877524121


Commissies

Artikel 19 – Commissies WTC De Hellen
De vereniging kent de volgende commissies:
  1. toercommissie en subcommissies ATB en GPS;
  2. redactie van de website en het clubblad;
  3. veldtoertocht commissie;
  4. kascontrolecommissie;
  5. evenementen commissie;
  6. lief & leed commissie;
  7. Sponsorcommissie;
  8. Veiligheidcommissie.
Daarnaast kunnen er door de Algemene Ledenvergadering en/of het bestuur incidenteel andere commissies worden ingesteld.

Artikel  20 – Instelling commissies en leden daarvan
  1. De algemene vergadering en het bestuur kunnen commissies instellen, de benoeming en ontslag van de leden ervan organiseren en de werkwijze van die commissies regelen.
  2. De benoeming tot lid van een commissie geschiedt, behoudens tussentijds bedanken, voor één jaar of in geval van tijdelijke of projectcommissies, tot de opdracht is volbracht of ingetrokken.
  3. Bij het besluit tot instelling van een commissie kan de samenstelling, taak, bevoegdheid en werkwijze van de commissie in een instructie worden vastgelegd. Deze instructie wordt beschouwd als een onlosmakelijk deel van het huishoudelijk reglement.
Artikel 21 – Verantwoording Commissies
  1. Elke commissie is verantwoording schuldig aan de Algemene Ledenvergadering en/of het bestuur.
  2. Voor alle commissies geldt dat de opdracht ingekaderd is door financiële en inhoudelijke afspraken met het bestuur. Voor de tijdelijke commissies worden deze bij de instelling van de commissie door het bestuur gedefinieerd.
  3. Elke commissie rapporteert ten minste één keer per kalenderjaar over de inhoud en/of voortgang van zijn werkzaamheden aan het bestuur en/of de Algemene Ledenvergadering.
Artikel 22 – Toercommissie
  1. De toercommissie wordt benoemd door de Algemene Ledenvergadering op basis van een voorstel door het bestuur.
  2. Het aantal leden wordt bepaald door het bestuur in overleg met de toercommissie.
  3. De toercommissie wordt voorgezeten door een voorzitter. Daarnaast is er één lid verantwoordelijk voor de financiële verantwoording naar de penningmeester van het bestuur.
  4. De toercommissie adviseert het bestuur over bestuurlijke zaken aangaande het toerfietsen.
  5. Zij is verantwoordelijk voor het opstellen van het fietsprogramma c.q. de toeragenda, zulks na voorafgaand overleg over de uitgangspunten met de Algemene Ledenvergadering en het bestuur.
  6. De toercommissie stemt voorafgaand aan het voorstellen van de toerkalender voor enig jaar de uitgangspunten van de toerkalender af met de Algemene Leden Vergadering. In deze afstemming komen de volgende punten expliciet aan de orde:
    • De structuur van de kalender voor wat betreft de dagen waarop gefietst wordt en omvang van het buiten Goirle programma.
    • De snelheidsgroepen die we als club willen faciliteren.
    De kosten voor transport en pauze en de omvang van de clubbijdrage daarbij wordt afgestemd met het bestuur.
  7. Zij legt een voorstel voor de toerkalender, voordat deze gepubliceerd wordt via de website en/of het clubblad, aan het bestuur voor en komt in overleg met het bestuur tot een definitieve toerkalender.
  8. Zij stelt aan het einde van het boekjaar een jaarverslag samen ten behoeve van de Algemene Ledenvergadering.
  9. Zij rapporteert tijdens iedere ledenvergadering over lopende zaken.
  10. Zij wijst indien nodig voor een toertocht een toerleider aan.
  11. De toerleider heeft tijdens een toertocht de algehele leiding. Hij ziet toe op het weggedrag van de deelnemers en de naleving van het N.T.F.U. Integraal Toersport Reglement.
  12. Deelnemers aan een toertocht en/of een trainingsrit zijn gehouden de aanwijzingen van de toerleider/toercommissie op te volgen.
  13. Als de toercommissie van mening is dat een lid conditioneel niet mee kan dient zij in contact te treden met het betreffende lid. Als deze stap leidt tot een onbevredigend resultaat wordt dit voorgelegd aan het bestuur en neemt in deze een besluit.
  14. De toercommissie is verantwoordelijk voor het beheer en dagelijks gebruik van de door de club aangeschafte GPS-apparatuur. Dit betekent dat deze commissie de bevoegdheid heeft een beslissing te nemen over verzoeken en gebruik van de apparatuur. Bij twijfel of onduidelijkheid wordt er contact opgenomen met het bestuur. Het bestuur zal in dat geval, na overleg met de toercommissie en de persoon/personen die het verzoek heeft/hebben ingediend, een uiteindelijke beslissing nemen, welke voor alle partijen bindend is.
  Artikel 23 - Redactie clubblad/website
  1. De redactie van het clubblad/de website wordt benoemd door het bestuur.
  2. Zij bestaat uit ten minste drie leden waarvan er een als voorzitter fungeert.
  3. Zij verzorgt de samenstelling en het onderhoud van de website van de vereniging.
  4. Zij draagt zorg voor het publiceren van reisverslagen en van artikelen die een voorlichtend karakter hebben betreffende het toerfietsen.
  5. Leden van de vereniging geven toestemming voor het plaatsen van persoonlijke foto’s op de website. Bezwaar hier tegen dient schriftelijk of per mail aan de secretaris te worden gemeld.
  6. Voor haar activiteiten stelt zij een begroting op en legt deze ter goedkeuring voor aan het bestuur.
  7. Zij stelt aan het einde van het boekjaar een jaarverslag samen ten behoeve van de Algemene Leden Vergadering.
  8. Het clubblad en de website van de vereniging gelden beiden als het officiële orgaan van de vereniging.
  9. In het clubblad/via de website worden de officiële mededelingen door of namens het bestuur opgenomen. Het bestuur is verantwoordelijk voor de inhoudelijke weergave van deze mededelingen.
Artikel 24 - Veldtoertochtcommissie
  1. De veldtoertochtcommissie wordt benoemd door het bestuur.
  2. Zij bestaat uit ten minste drie leden waarvan er een als voorzitter fungeert.
  3. Zij is verantwoordelijk voor de organisatie van de jaarlijkse veldtoertocht van de club.
  4. De voorzitter van de veldtoertochtcommissie heeft tijdens de veldtoertocht en de voorbereiding daarvan de algehele leiding.
Artikel 25 – Kascontrolecomissie
  1. De kascontrolecommissie wordt benoemd door de Algemene Ledenvergadering.
  2. De kascontrolecommissie bestaat uit minimaal drie leden, die geen deel mogen uitmaken van het bestuur.
  3. De kascontrolecommissie kan zich laten bijstaan door een onafhankelijke deskundige.
  4. De kascontrolecommissie brengt op de eerstvolgende jaarlijkse Algemene Ledenvergadering verslag uit van haar bevindingen.
  5. Het bestuur is verplicht alle (mogelijke) faciliteiten aan de kascontrolecommissie te verlenen.
  6. Leden van de toercommissie, redactie clubblad/website en de veldtoertochtcommissie kunnen geen zitting nemen in de kascontrolecommissie.
  7. Een lid van de kascontrolecommissie kan maximaal drie jaar aaneengesloten zitting nemen in deze commissie.

Artikel 26 – Sponsorcomissie

  1. De sponsorcommissie wordt benoemd door het bestuur.
  2. Zij bestaat uit minimaal drie leden en één toegevoegd bestuurslid die als voorzitter fungeert. Daarnaast is er één lid verantwoordelijk voor de financiële verantwoording naar de penningmeester van het bestuur.
  3. Zij adviseert het bestuur over bestuurlijke zaken aangaande het sponsorbeleid.
  4. Zij is verantwoordelijk voor:
    • Relatie en contactbeheer met bestaande sponsoren.
    • Uitwerken van de contractuele afspraken met nieuwe sponsoren .
    • Effectueren van het sponsorbeleid.
    • Uitwerken van een sponsorpropositie voor potentiële sponsoren.
    • Aandragen van nieuwe sponsoren passend in dat beleid.
    • Beoordelen van door leden of commissies aangedragen sponsoren.
    • Bewaken van met sponsoren afgesproken prestaties.
    • Doen van voorstellen voor verbetering van het sponsorbeleid.
  5. Zij stelt aan het einde van het boekjaar een jaarverslag samen ten behoeve van de Algemene Ledenvergadering.
  6. Zij rapporteert tijdens iedere ledenvergadering over lopende zaken.

Artikel 27 – Veiligheidcomissie

  1. De veiligheidcommissie wordt benoemd door de Algemene Ledenvergadering.
  2. Zij bestaat uit minimaal drie leden die wordt voorgezeten door een voorzitter. Van de commissieleden is er minimaal één opgeleid als wegkapitein en de overige leden hebben minstens de light versie gevolgd of zijn bereid deze te gaan volgen.
  3. Zij adviseert het bestuur over bestuurlijke zaken aangaande het veiligheidbeleid.
  4. Zij is verantwoordelijk voor:
    • Het opvangen en begeleiden van nieuwe leden.
    • Activiteiten te organiseren in lijn met de doelstelling van de commissie.
    • Versterken van de veiligheidscultuur door activeren en versterken van de positie van Wegkapiteins. Het onderhouden van een groep wegkapiteins die kunnen verzekeren dat er voldoende wegkapiteins binnen de vereniging beschikbaar zijn die adequaat zijn opgeleid.
    • Publiciteit te verzorgen voor een activiteit in functie van het doel.
    • Eigen sponsoring aan te trekken binnen de voorwaarden van het sponsorbeleid in afstemming met – en na goedkeuring van - de sponsorcommissie.
  5. Zij stelt aan het einde van het boekjaar een jaarverslag samen ten behoeve van de Algemene Ledenvergadering.
  6. Zij rapporteert tijdens iedere ledenvergadering over lopende zaken.
up 20131111 1877524121


Overig

Artikel 28 - Aansprakelijkheid van de leden
Schade toegebracht aan eigendommen van de vereniging en door haar geleende of gehuurde goederen of zaken waarvoor de vereniging voor behoud of goed beheer verantwoordelijk is gesteld, komen voor rekening van de dader(s). De schade wordt door het bestuur bepaald.

Artikel 29 - Clubkleuren
De kleuren van de vereniging zijn geel en blauw. Deze kleuren worden tot uitdrukking gebracht in de verenigingskleding en de website van de vereniging.

Artikel 30 – Clubkleding
  1. Het is verplicht dat alle leden die deelnemen aan de toertochten en trainingsritten in de meest recente verenigingskleding fietsen.
  2. Nieuwe leden zijn bij hun inschrijving verplicht verenigingskleding via de vereniging aan te schaffen.
  3. Ex-leden die bij herinschrijving de meest recente verenigingskleding in goede staat kunnen overleggen, behoeven geen nieuwe clubkleding aan te schaffen.
  4. Tijdens de toertochten en trainingsritten is het dragen van een goedgekeurde valhelm voor alle leden verplicht.
  5. Het is de leden niet toegestaan om zelf sponsoruitingen aan te brengen op de clubkleding. Ook namen van goede doelen zijn niet toegestaan. Politieke en religieuze symbolen en teksten zijn ook uitgesloten.
Artikel 31 – Fietsvoering
  1. Leden die in groeps- en verenigingsverband aan tochten meedoen, mogen geen gebruik maken van ligfietsen of tandems.
  2. Het is leden in ditzelfde verband niet toegestaan eventueel gemonteerde triatlonsteunen te gebruiken.
  Artikel 32 - Wijziging van het huishoudelijk reglement
  1. Het huishoudelijk reglement kan slechts gewijzigd worden door een besluit van de Algemene Ledenvergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het huishoudelijk reglement zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet ten minste 14 dagen bedragen.
  2. Ten minste 14 dagen voor de vergadering wordt gehouden, moet een afschrift van het voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage gelegd worden tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt de voorgestelde wijziging van het huishoudelijk reglement ten minste 14 dagen voor de vergadering in het cluborgaan gepubliceerd en/of een afschrift hiervan aan alle leden toegezonden.
  3. Besluiten tot wijziging van het huishoudelijk reglement kunnen slechts rechtsgeldig worden, indien zij genomen zijn met ten minste 2/3 van het in de ledenvergadering uitgebrachte aantal stemmen.
Artikel 33 - Slotbepalingen
  1. Ieder lid en verenigingsorgaan heeft zich te houden aan de bepalingen van dit reglement. In gevallen van twijfel over de uitleg en toepassing van dit reglement beslist het bestuur.
  2. Na vaststelling en/of wijziging van het reglement wordt zo spoedig mogelijk de tekst bekend gemaakt aan de leden.
  3. Dit huishoudelijk reglement en alle navolgende wijzigingen van dit reglement treden in werking 14 dagen nadat het huishoudelijk reglement op de website van de vereniging is verschenen.

Aldus vastgesteld in de algemene vergadering van de vereniging de dato 16 november 2009.

Artikelen 26 en 27 zijn tijdens de ALV van 21 november 2016 vastgesteld en daarom toegevoegd.

up 20131111 1877524121

Leden

We onderscheiden 2 soorten leden:

Actieve leden (Toer-, ATB- en Gravelrijders):
Deze leden krijgen automatisch een NTFU-licentie.
De basiscontributie hiervoor bedraagt €63,75
Korting in verband met aanschaf clubkleding €18,75 (meer info bij clubkleding)
Na aftrek van de korting is het verschuldigde bedrag €45,00.

Rustende leden (geen kledingplicht):
Lid WTC de Hellen plus NTFU-licentie, contributie € 63,75
Lid WTC de Hellen geen NTFU-licentie, contributie € 33,50

Betaling clubkleding

De Toer-, ATB- en Gravelrijders moeten het aanschafbedrag voor het basispakket (koersbroek, koersshirt korte mouw en koersshirt lange mouw), eventueel vermeerderd met het bedrag voor de extra bestelde kleding, bij bestelling op de clubkledingwebsite meteen afrekenen. Kijk bij prijzen clubkleding voor de prijzen.

Betaling contributie

De basiscontributie in 2023 verminderd met het kortingsbedrag (€63,75 - €18,75 = €45,00 ) wordt na 1 januari automatisch geïncasseerd.

Indien de betaling niet voor 1 februari van het jaar kan worden geïncasseerd, vindt er een administratieve verhoging plaats van €3,00 (besluit ALV 19 november 2007).
Voor de leden die een NTFU-licentie hebben is het na 30 november niet meer mogelijk om voor een volgend jaar hun lidmaatschap te wijzigen in een lidmaatschap zonder NTFU-licentie: De licenties zijn dan namelijk al aangevraagd.

 

Hoe word je lid?

Hiervoor wend je je tot Jan Staps (telefonisch bereikbaar via 06-461 472 44). Met Jan maak je een afspraak voor de inschrijving van het lidmaatschap bij WTC De Hellen.

Je betaalt daarna je contributie via de penningmeester voor het lopende jaar, en vervolgens wordt het inschrijfformulier met je persoonlijke gegevens doorgestuurd naar het secretariaat. Het secretariaat verwerkt de gegevens en meldt je aan bij de NTFU.

Nadat je bent ingeschreven als lid, ben je tevens verplicht clubkleding aan te schaffen/te bestellen zodra dit mogelijk is.

Lidmaatschap opzeggen

Het lidmaatschap loopt van 1 januari tot en met 31 december. Opzeggen dient uitsluitend schriftelijk te gebeuren bij de secretaris (secretaris@wtcdehellen.nl) en uiterlijk t/m 31 december van het lopende jaar.
Naar boven

Onze sponsoren

Aangesloten bij

NIeuwsberichten

november 19, 2024

Met z'n allen naar Sauerland

in Recent

98 hits

november 04, 2024

Sluitingsrit wegseizoen 2024

in Recent

24 hits

oktober 30, 2024

Sluitingsrit Gravelgroep 2024

in Recent

108 hits

oktober 07, 2024

Sluitingsrit 2024

in Recent

339 hits

augustus 23, 2024

Hap & Trap, een leuk evenement!

in Recent

382 hits