FIETSVERLICHTING EN WETTELIJKE REGELGEVING
De klacht dat fietsers geen of slechte fietslampen hebben is (bijna) zo oud als de weg naar Rome. De laatste tijd wordt het protest tegen te veel en te fel licht juist luider: verblindende koplampen en agressieve achterlichten. Hoe komt dat?
Goede fietsverlichting is aan de ene kant steeds makkelijker geworden dankzij naafdynamo’s, batterijlampen, LED en elektrische fietsen. Aan de andere kant is het soms een uitdaging om veilig door het donker te fietsen langs helverlichte autokoplampen, voor fietsers ongelukkig afgestelde straatverlichting en medefietsers die hebben geïnvesteerd in een soort bouwlamp voor de fiets. Dat de verlichting zoveel feller is, komt vooral door de efficiënte leds; die ook nog koud wit licht stralen waar je ogen gevoeliger zijn dan voor dan het ouderwetse gele licht van halogeenlampjes.
Verblindende fietslampen (voor en/of achter) Het is wel zo sociaal om als je een tegenligger tegenkomt je licht zo af te stellen dat die ander geen doodssmak maakt omdat hij verblind wordt door jouw fietslamp. Oplossingen? Er zijn ook lampen met verschillende standen zodat je de lichtsterkte aan kunt passen aan je omgeving. Met een sensor gaat dat zelfs automatisch.
Wettelijke regels Voor fietsverlichting gelden in Nederland een beperkt aantal regels. We hebben ze voor je op een rijtje gezet:
- Tussen zonsondergang en zonsopgang, en overdag wanneer het zicht ernstig belemmerd wordt, moet een fietser licht voeren. Wanneer overdag het zicht ernstig is belemmerd, is niet nader gespecificeerd.
|
|
- Het voorlicht moet wit of geel zijn. Het achterlicht rood.
- Het licht moet vast aan de fiets bevestigd zijn, of gedragen worden op borst (voorlicht) of rug (achterlicht).
- Het licht mag niet knipperen.
- De verlichting mag andere weggebruikers niet verblinden. Wanneer dat is, is niet nader gespecificeerd. De Duitse norm gaat uit van max. 2 lux op 10 meter. Heb je een koplamp die is bedoeld om zelf de weg te zien, dan moet je deze dus ook naar beneden richten, en mag je deze niet recht naar voren laten schijnen.
- Extra verlichting is niet toegestaan. Dus grappige ledjes in wielen of meer dan 1 koplamp op een tweewieler is illegaal.
- De koplamp moet voortdurend zichtbaar zijn voor tegemoetkomende weggebruikers.
- Het achterlicht moet voortdurend zichtbaar zijn voor van achteren naderende weggebruikers.
- De verlichting hoeft alleen gevoerd te worden tijdens het rijden. Bij stilstand hoeft deze dus niet te schijnen (hoewel dat natuurlijk wel handig is, en goede dynamoverlichting standlicht heeft).
- In Nederland zijn er geen eisen gesteld aan de hoeveelheid licht. Dus ook een batterijlampje dat nauwelijks schijnt, voldoet aan de regels.
Boetes Geen licht volgens de regels: € 55 ,- Fietsen zonder de verplichte reflectoren: € 35,-
|