Wieler Toer Club De Hellen

Bevrijdingstocht - 6 mei 2023
3-daagse Goirle-Parijs: 18 t/m 20 mei 2023
Sluitingsrit Gravel 28 oktober 2023
Gravelweekend 5/tm 7 mei 2023
Openingsrit ATB 7 oktober 2023
Openingsrit Gravel - 2 maart 2024
Markiezaat - 13 mei 2023
BBQ - 25 juni 2023
Door: Henk van Rooij
Foto's: diverse

 
Maandag, 21 september 2015
 

Koppelkoers
Op zondag 20 september is weer de jaarlijks terugkerende Koppelkoers van WTC de Hellen verreden. Voor alle duidelijkheid: dit is een wedstrijd waar je als lid van WTC de Hellen door loting gekoppeld wordt aan een ander lid en waar je dan samen een door de organisatie uitgezet parcours gaat rijden. De deelnemers moeten vooraf de gemiddelde snelheid opgeven die ze samen hopen te gaan rijden. De lengte van het parcours is bij de deelnemers niet bekend en het is ook verboden om gebruik te maken van een fietscomputer, hartslagmeter, horloge of een ander apparaat waarmee je de afstand en/of gereden snelheid af kunt lezen. De Koppelkoers is in het leven geroepen om het Hellenrijdersklassement nog spannender te maken. De eerste vijf van de koppelkoers, dus de leden die het dichtst bij het door hen opgegeven gemiddelde zitten, krijgen extra punten voor het Hellenrijdersklassement. Uiteraard de nummer een het meeste aantal punten en de nummers twee t/m vijf naar rangschikking allemaal net iets minder.

Positief weerbeeld
Daags voor de Koppelkoers zag het weer er niet zo geweldig uit en ik vroeg me dan ook af wat het op de dag zelf zou zijn. Toen ik op zondagmorgen naar buiten ging om mijn vissen eten te geven zag ik dat het een stralende dag zou worden met af en toe de zon en weinig wind. En wat ook heel belangrijk is: het zou droog blijven.
Om 8.20 uur ben ik op mijn racefiets gestapt en naar logo MozesEetkaffee Mozes op de Hovel gereden. Uiteraard beginnen we zo'n dag met een lekkere kop koffie. Op een gegeven moment kondigde Raymond de loting aan. De nummers 1 t/m 5 mochten allemaal zelf hun maatje uit de grote hoed toveren. Henk Zoontjens, de nummer een van het Hellenrijdersklassement, mocht als eerste een greep in de hoed doen en haalde daar mijn naam uit. Ik heb daar blijkbaar patent op want ook in het jaar 2012 werd ik gekoppeld aan de toenmalige nummer een en dat was Henk Brussee. Ik heb nog even gespiekt en zag dat toen de Koppelkoers op zondag 16 september is verreden.

 

 

Opgeven snelheid
Henk en ik waren het al vrij snel eens over de gemiddelde snelheid die wij zouden gaan rijden. We kwamen uit op 26,8 km/u gemiddeld over het hele parcours. Je moet naar onze mening nooit te hoog opgeven want je weet nooit wat je tegen gaat komen m.b.t. gevaarlijke oversteken, stoplichten en mogelijk een minder geschikte weg om over te rijden met een racefiets. Ook zou de wind wel eens kunnen veranderen van kracht en richting. Klokslag 9.00 uur zijn Henk en ik als eerste aan onze rit begonnen. De volgende koppels vertrokken steeds drie minuten later. Raymond had al wel verklapt dat we drie gelijke rondes zouden gaan rijden. We zouden dus twee maal Eetkaffee Mozes passeren en de laatste ronde daar eindigen. De tijd van de tweede fietser zou bepalend zijn voor de uitslag. Het was een mooi parcours door de buitengebieden van Goirle en Riel en goed van pijlen voorzien door de organisatie. Het was bijna onmogelijk om verkeerd te rijden maar toch was dit enkele leden nog gelukt. Het wegdek varieerde van spiegelglad asfalt tot kinderkoppen. Gelukkig voor ons waren de kinderkoppen in de minderheid want daar worden wij als toerfietser niet vrolijk van. Al vrij snel werden wij ingehaald door andere koppels maar we lieten ons niet gek maken. Onderweg hebben wij gezellig zitten kletsen over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld over hoe het is om opa te zijn en over onze ouders en over onze schooltijd. Wat puur toeval was, was dat wij op alle drie van onze rondes op exact de zelfde plaats het zelfde koppel zagen rijden. Dit betekende dus dat we wel regelmatig reden maar of dit te langzaam of te hard was dat zouden we later in de uitslag wel terug kunnen vinden De ervaring leerde ons dat je niet teveel bezig moet zijn met je snelheid want dan komt het zeker niet goed.

Uitslag
Toen de uitslag door Raymond bekend werd gemaakt, uitslag KK 2015voor de download versie: klik hier , hoorden wij dat Henk en ik op een mooie derde plaats stonden wat betekende dat wij extra punten mochten bijschrijven voor ons Hellenrijdersklassement. Het verschil met de nummer twee in het klassement was 180 punten dus Henk zou zo maar zijn eerste plaats kunnen verspelen door een slechte uitslag van de Koppelkoers maar dat is gelukkig dus niet gebeurd. De grote winnaars van deze Koppelkoers waren Maaike Soenens en Michel Hamilton. Het was voor ons een zeer geslaagde Koppelkoers waar we erg van genoten hebben. 
Dank
Ik wil via deze weg Govert, Hans en Raymond heel hartelijk bedanken voor deze zeer goed georganiseerde Koppelkoers

up
Door: Marius de Vries
Foto's: Internet

 
Zaterdag, 21 maart 2015
 
Het beste rondje Berg en Dal!

Gemeente aanduidingsbordDe laatste keer dat dit geweldige rondje gereden werd, lag de afdaling van de Geldenberg er zo slecht bij dat het simpelweg onverantwoord was om er nog langer over heen te rijden.
Ik had echter meteen al een alternatief klaar: mijn "echte eigen" rondje wat ik eigenlijk vanaf het begin had voor willen schotelen, maar niet durfde omdat dit wellicht afgeserveerd zou worden, maar hier later meer over!
Jan van Nunen, Marcel van Gorp en ik hadden samen de nieuwe variant voorgereden. Ze waren er enthousiast over en later de hoge heren van de toercommissie ook, tot grote tevredenheid van mij natuurlijk. We waren er snel uit dat dit rondje wel zwaarder is maar toch voor iedereen nog te doen is. Je pakt naar nu blijkt 853 hoogtemeters, meer dus dan de 800 die mijn Garmin aangaf, wat allemaal gepropt zit in 84 km.

21 maart, de dag dat Berg en Dal op de agenda stond was eindelijk aangebroken voor 21 heren en 1 dame, t.w. Lisette Zoontjes. Mijn weersvoorspelling gaf maar 2 mm neerslag aan maar er is wel iets meer dan dat gevallen. Zo veel zelfs dat sommige handschoenen doordrenkt van de regen waren; deze pech had Leon.De gereden route

  De aanvliegroute tot aan Millingen is hetzelfde gebleven maar nu rijden we wel echt Kleve in, tot genoegen van Hendrik. Onze Hendrik kende hier ook al de weggetjes en de fijne zaakjes: wat een ervaring en/of parate kennis bezit hij, knap!

Deze tocht heeft qua panoramisch schoon niets ingeleverd, in tegendeel, maar is wel wat zwaarder geworden. Net voor de pauze heb ik de Kartenspielerweg erin gegooid, een lange weg van zo'n 3 km met bultjes wat op en neer gaat en met tegen wind kun je hier jezelf lelijk tegen komen, wat mij al een paar keer is overkomen. Sterker nog: ik ben een keer overvallen door een onaangekondigd pak sneeuw.
Pannenkoekhuis deHeksendans, geliefd bij wielrennersWij (de 1e groep) waren gelukkig voor de eerste stortbuien bij de pauze, iets dat helaas de 2e groep niet gelukt was dankzij drie lekke banden, twee keer van dezelfde fiets en dat is uitermate vervelend met stortbuien. Maar ik zeg het eerlijk: toen de 2e groep bij de pauze aankwam was de moraal goed, klasse jongens/heren! Ik zelf had die ochtend ook wat haast en niet gemerkt dat ik mijn ondershirt binnenste buiten aan had, wat opgemerkt werd door een mevrouw die daar zat. De rest van de groep kon daar ook wel smakelijk om lachen, ik zelf ook wel.

Na de pauze begon de slijtage slag pas echt: nat, koud, wind en vele heuvels. Veel ga ik er ook niet over vertellen want dat moet iedereen maar lekker zelf ervaren (de volgende keer). Maar de tocht houdt officieel op bij de auto's en het is dan absoluut geen schande om de lus in Berg en Dal over te slaan, want je pakt in 15 km 7 klimmetjes. Je moet echt nog wat jus in de benen hebben om het aan te kunnen. Iedereen zat na afloop gezellig bij de Heksendans aan de koffie/warme chocomel.Marius de Vries

Kom het ervaren. Hopelijk zijn er volgend jaar meer mensen van de partij???

up
Door: Piet Kuijten
Foto: Leon de la Bije

 
Zaterdag, 6 september 2014

Ik kreeg op donderdagavond een mailtje van Paul Meeus in mijn mailbox met de gegevens voor deze tocht zoals vertrektijd, vertrekpunt, het verschuldigde bedrag, deelnemersgegevens, enz... 
Maar ook de groepsindeling had hij vermeld. Alle 7 overige deelnemers, Joop Floris, Leon de la Bije, Johan de Bont, Lisette Zoontjens, Co Geboers, Henk Zoontjens en Arno Brouw in groep 1 en ik, Piet Kuijten, met al mijn vrienden in groep 2. We waren in totaal met acht personen.

De avond ervoor mijn fiets klaar gezet, bidons gevuld hoewel ik steeds met gevulde weer thuis kom, krentenbollen gesmeerd, de track in mijn GPS-apparaat geladen, accubatterijen bijgeladen, mijn fietsendragers weer op het dak van mijn auto gemonteerd, mijn Twinny Load klaargezet en... op tijd naar bed.

Om 5:50 ging mijn wekker niet af want weer was ik hem een minuutje voor. Dat heb ik steeds. 
Snel mezelf omgekleed. Geen mouwstukken. Het beloofde niet koud te worden. Wel was ik benieuwd naar de wind. Ik heb nog nooit zonder wind gefietst in Zeeland.
Mijn Twinny Load op de trekhaak en mijn fiets vastgezet. Nog snel een kop koffie en één van mijn krentenbollen met boter en suiker opgegeten.

In het mailtje stond trouwens ook de vertrektijd en daarom reed ik om 06:35 naar "De Deel". Snel werden nog wat zaken besproken met de nieuwbakken organisator. Paul Meeus was wel de eigenlijke organisator maar hij moest per se naar een festival en had zijn taken overgedragen aan Leon de la Bije. Hij begon al met het te weinig betalen van de chauffeurs, die in eerste instantie slechts 15 euro kregen in plaats van de beloofde 25. Joop Floris zei er niets van maar ik stelde er toch vraagtekens bij. Gelukkig werd de fout hersteld. Arno, onze penningmeester, zag dat allemaal aan en zei: "Zo, nu weet ik ten minste wie ik zou moeten vragen als ik stop als penningmeester".

Ik zei voor de grap dat deze rit meetelde voor het Hellenklassement. Dit omdat zowel Joop Floris als Arno Brouw, beiden erg hoog aanwezig in de top van dit klassement niet reden in het "WTC de Hellen"-tenue. "Hij telt toch niet mee, vandaag?". "Nee, maar het zou toch altijd een PRIK-rit kunnen zijn". 

De autorit verliep voorspoedig. In Kapelle reden we de parkeerplaats op en nog geen tien minuten later zaten we op de fiets. Het was vanaf ons vertrek uit Goirle behoorlijk heiig. En dat was het ook toen we weg fietsten. De wind was helemaal niet krachtig. Dat had ik nog nooit daar meegemaakt. De temperatuur was ook perfect, even onder de 20 graden. Warmer dan in Goirle bij ons vertrek.

Groep 1 vertrok en niet lang daarna groep 2. Waarom Paul ons had verdeeld over twee groepen weet ik nog niet. Dat was eigenlijk ook niet nodig geweest vind ik. De anderen dachten daar toch anders over. 

Bij heiig weer waait het blijkbaar duidelijk minder. Dus beide groepen reden heerlijk door het vlakke landschap met zijn kenmerkende luchten: een wat ziltige lucht en ook een uien- en preienlucht. Soms was die uienlucht zo sterk dat Henk Zoontjens tranen in zijn ogen kreeg. Het tempo was voor de pauze aan de redelijke kant, hoewel Co Geboers in de pauze liet weten dat het hem wat te langzaam ging. We hadden steeds 30 op onze teller en met wind mee ietsje meer. Ik vond het echter een heerlijk ontspannen tempo.

 
Als je zo op een zaterdag aan het fietsen bent, of je nu in de Eifel of in Zeeland bent, je bent tijdloos bezig. Je vergeet dan gewoon de tijd. Die is gewoon niet belangrijk. Je geniet van het fietsen. Eventuele sores zijn helemaal naar de achtergrond verdwenen. En dat is het rustgevende aan zo'n fietstocht. Heerlijk. Zeker als je het zo goed kunt vinden met je fietsmaatjes, zoals ik in groep 2. Het was heel gezellig samen met mezelf.

Ik kreeg de indruk dat het ook in groep 1 goed boterde.

Voor de pauze reden we over zowel de Zeelandbrug als langs Neeltje Jans. Dus eigenlijk zat de tocht er voor de pauze al wel op.
Op de Zeelandbrug kwam de wind van linksvoor. Het was echter een briesje vergeleken met de wind die ik tot nu toe steeds gewend was. Bij Neeltje Jans hadden we hem in de rug.

Neeltje JansDe pauze lag na 94 kilometer in Lieve Vrouwenpolder. Daar was echter een hardloopwedstrijd aan de gang. Daarom werd er doorgereden. Na 104 kilometer bij een jachthaven zagen we een mooie gelegenheid. "Gesloten". Maar hij zou opengaan om twaalf uur. Het was 11:57. Dus bleven we wachten. "Als hij zijn sigaretje opheeft, maakt hij de tent open" werd er al geroepen.
Het zag er binnen heel gezellig uit. Aan een ronde tafel zat groep 1. Groep 2 zat even verderop. Groep 1 bestelde allemaal koffie met appelgebak. Groep 2 ging voor de Brownies met een heerlijk sausje.

Na de pauze kreeg Co Geboers eindelijk zijn zin. Mede ingegeven door de lichte wind in de rug reden we wat harder. Dit werd ook aangehouden met de wind weer wat tegen. Zeker met coryfeeën als Leon de la Bije en Johan de Bont op kop. Zeker toen Joop Floris ook ging meedoen was het hek van de dam. De teller bleef rond de 34 km hangen. Gelukkig kon de hele Groep 2 het ook goed bijhouden. De enige vrouw in onze groep, Lisette Zoontjens, weerde zich uitstekend.
Als er iemand in deze groep zou zijn geweest die dit hogere tempo niet aan zou kunnen of gewoon niet zo hard had willen rijden, dan zouden we natuurlijk dit niet gedaan hebben. Dus wees gerust als je de volgende keer mee zou willen rijden. We houden altijd rekening met de "minder snelleren".

Co en Arno reden even verkeerd. Zij hielden de weg rechts aan die omhoog ging en de rest de weg links, die ongeveer evenwijdig met die andere weg liep maar naar beneden. We riepen naar Co en Arno dat ze maar moesten keren. We hoorden wat gemompel en plots riep Arno: "Hij is gevallen". Co wilde te kort keren, reed door wat grind, maakte een pirouette die echter niet perfect werd uitgevoerd en belandde in het grind. Joop beklom meteen het talud dat ons scheidde van Co en Arno, niet lettend op doornen en brandnetels. Gelukkig zagen we hen even later weer om het hoekje komen op de fiets.

De laatste twee kilometer werd het tempo danig terug geschroefd en reden we lekker ontspannen de parkeerplaats weer op. Groep 2 volgde niet veel later. Alles in en op de auto en een lekkere nadronk op een terrasje bij de parkeerplaats.

Wat is deze tocht toch een mooie tocht.

's-Avonds kreeg ik een mailtje van Govert van Gorp dat alle deelnemers 155 extra punten konden bijschrijven in het klassement voor de Hellenrijders behalve .....

up

 

Door: Henk van Rooij
Foto's: Joop Floris

 
Zaterdag en zondag, 20 en 21 september 2014
 

Heftig weekend
Ondanks het feit dat ik wist dat het voor mij een zeer heftig weekend zou gaan worden had ik me toch opgegeven voor twee activiteiten van WTC de Hellen in één weekend. De eerste activiteit was de toertocht "Rondom Eindhoven" met een lengte van 156 km op zaterdag 20 September. Een dag later dus op zondag 21 September was de tweede activiteit namelijk de "Koppelkoers". Aangezien dat ik de vrijdag vóór dit weekend een bedrijfsuitje had met een stevige wandeling in de duinen van Schoorl en met de wetenschap dat ik die dag niet eerder dan 23.00 uur thuis zou zijn kon ik dus wel rekening houden met een vrij heftig weekend.

Zaterdag, Rondom Eindhoven

Toen ik rond half acht naar buiten keek zag ik dat het behoorlijk mistig was. Bij de Deel aangekomen werd ons dan ook verteld dat we in het buitengebied heel goed uit moesten kijken want het zicht was beperkt. Er vertrok om 8.30 uur een snelle groep van zeven personen en een langzamere groep van tien personen. Zoals altijd dubbel lek ahet geval is zat ik dus weer in de langzamere groep. De weg was goed nat door de mist en door de regen die er links en rechts gevallen was. Van een nat wegdek worden wij niet vrolijk als dubbel lek btoerfietser want de kans is dan groter dat er iemand een lekke band krijgt. Waar wij bang voor waren gebeurde dan ook. Dit was niet één keer het geval maar zeven keer. Op een gegeven moment hadden we zeven lekke banden binnen zeven kilometer. Ik hoorde al de opmerking van dit is niet "Rondom Eindhoven" maar "Rondom Lekhoven". Omdat een paar mensen binnen onze groep op tijd thuis wilden zijn, kregen die het al een beetje Spaans benauwd. Aangezien er ventielen van verschillende lengtes zijn was het soms bekijken wie voor wie nog een reserveband had. dubbel lek cDe voorraad reservebanden en patronen slonk dus vrij snel en er werd dan ook besloten om bij een plaatselijke fietsenmaker de voorraad banden en patronen weer aan te vullen. De gelukkige was een fietsenmaker in Westerhoven. Ik heb dit zelf niet onthouden, maar zoals ik al vaker heb gemerkt kun je al je informatie die je nodig hebt om een verslag te schrijven op Facebook vinden. De mist was intussen opgetrokken en we hadden dus weer goed zicht. Op een gegeven moment was de weg helemaal droog en konden we zonder verder oponthoud onze weg vervolgen naar onze pauzeplaats.

Warme kersen wafel
 

De pauze was bij eetcafé "De Koffer" in Mierlo. Toen wij daar arriveerden rond 12.30 uur waren onze snelle jongens nog niet weg want ook zij hadden te maken gehad met diverse lekke banden. In dit eetcafé konden we een keuze maken uit verschillende lekkernijen. Op een gegeven moment dachten wij dat de bediening ons vergeten was maar toen de borden werden gebracht was dat het wachten zeker de moeite waard, dat kan ik u wel vertellen.
Wat er precies mee bedoeld werd weet ik niet maar het meisje dat ons bediende had met grote letters achter op haar shirt de tekst staan "Duik eens met ons de koffer in". Als ik het had gevraagd dan had ik het misschien geweten maar ik ben niet zo brutaal. Rond 13.15 uur zijn we daar weer vertrokken voor het tweede deel van onze tocht.warme appelstrudel
Ook na de pauze heeft er bij ons niemand meer een lekke band gehad en het weer werd alleen maar beter. Rond 16.00 uur waren wij weer terug in Goirle. Over de tocht op zich kan ik heel kort zijn. Het was een mooie tocht die zeer zeker de moeite waard is. 

Zondag, koppelkoers

Rond half acht regende het nog behoorlijk en ik kon alleen maar hopen dat het droog zou zijn als ik rond 8.15 uur zou vertrekken naar café "Mozes" aan de Tilburgseweg. Zoals gebruikelijk kregen we van Raymond de nodig informatie over hoe de dag zou gaan verlopen. En zoals gebruikelijk krijg je dan ook de vragen die nergens over gaan zoals "Wanneer stopt de tijd? Bij het begin of bij het einde van je voorwiel?". Govert vertelde ook nog dat de minimum snelheid 15 km/u moest zijn en dat de hoogste snelheid 45 km/u mocht zijn. In totaal waren er negenentwintig deelnemers die verdeeld werden over dertien koppels en een trio. De briefjes met de namen van de vijf best geklasseerde mensen van het Hellenrijdersklassement zaten niet in de glazen die gebruikt werden voor de loting van de koppels en het trio want die mochten uiteraard geen koppel vormen. Natuurlijk werd er weer veel gelachen toen de koppels bekend werden gemaakt. Mijn maatje voor de koppelkoers werd Vincent. Wij zaten toevallig naast elkaar aan de bar en hoefden elkaar dus niet op te gaan zoeken. Vincent en ik waren het er al snel over eens dan we niet te hard moesten gaan rijden want je weet nooit wat je tegen gaat komen. Bovendien was de weg nog nat en dan is voorzichtigheid geboden. We spraken samen af om een gemiddelde snelheid op te geven van 26,45 km/u. Wij waren al vrij snel aan de beurt en begonnen dan ook vol goede moed aan onze tocht. Bijna aan het einde van de eerste ronde van de drie die we moesten rijden zagen Vincent en ik een pijl niet en reden we dus verkeerd. We gingen te vroeg over de streep en misten daardoor een stukje van die ronde. Het was toen zaak om zo snel mogelijk weer op de route te komen maar we mochten niet meer bij de start langs gaan want dat zou dan onze tweede doorkomst zijn en dat kon niet in zo'n kort tijdsbestek. We hebben toen de route op weg naar Riel weer opgepikt en we spraken af dat dit ons geen tweede keer zou overkomen. Toen we voor de tweede keer in de buurt van de start waren zochten we dan ook goed naar een pijl op de plaats waar we verkeerd gereden waren, en we zagen de pijl al waren we beide wel van mening dat de organisatie de pijl goed had verstopt. De derde en laatste ronde verliep heel goed en zonder verdere problemen bereikten we de finish. Later heb ik niemand gehoord die op dat punt verkeerd gereden was dus mijn conclusie is dan ook dat Vincent en ik niet zo goed waren in het zoeken naar pijlen. Dat we geen winnaar zouden worden was ons al wel duidelijk maar ook in zo'n geval is meedoen belangrijker dan winnen.
Bij deze wil ik de organisatie hartelijk danken voor deze gezellige koppelkoers.

logo Mozes
up
Door: Henk van Rooij
Foto's: Fotograaf
Lees ook: Uitslag NK-Toerfietsen 2014

 
Zaterdag, 30 augustus 2014
 

Het NK toerfietsen werd dit jaar gehouden op 30 augustus in Den Dungen. De organisatie was in handen van de plaatselijke vereniging WTTC Vlug Trug. De startlocatie was hotel Boer Goossens, Heilig Hartplein 2 in Den Dungen. Het was dit jaar de 15e editie van dit nationaal kampioenschap. WTC de Hellen deed net als vorig jaar weer met drie teams mee nl. een damesteam en twee herenteams. Ook Jeffry Mooijman nam namens WTC de Hellen deel aan dit NK maar dan bij de individuelen. De teams waren als volgt samengesteld.

WTC de Hellen Lady’s bestond uit Corry Coppelmans (captain), Karin Lokers, Maaike Dejonckheere, Lisette Zoontjes, Sandra Dijks en Linda Verdaasdonk.

WTC de Hellen 1 bestond uit Neel Spapens (captain), Marcel Konings, Hans van Essen, Toon Verdaasdonk, Vincent Hemel, Wim Steijaert en ondergetekende (Henk van Rooij).

WTC de Hellen 2 bestond uit Piet van Tongeren (captain), Govert van Gorp, Hendrik Dejonckheere, Gerrit van Heeswijk, Joop Floris, Hans Hermans en Peter Hamilton.

Dit was voor WTC de Hellen het 4e NK waar aan deelgenomen werd maar voor mij persoonlijk was dit de derde keer. In Nunspeet in 2012 begon het na de pauze te regenen en vorig jaar in Assen regende het bij het vertrek. Dit jaar was het net even anders want het regende de hele dag. Deze weersomstandigheden waren echt bar en boos en maakten dit NK in Den Dungen dan ook extra zwaar. Het is pas opgehouden met regenen tijdens de prijsuitreiking.

Het parcours was zodanig uitgezet dat stoplichten en ander oponthoud zo veel mogelijk werden vermeden zodat dit weinig invloed had op het verloop van de wedstrijd. Omdat de route door de streek rondom Den Dungen ging, reden wij veel door agrarisch gebied, afgewisseld met stukken natuur. Het parcours werd goed aangegeven met pijlen maar voor de zekerheid kregen wij ook een routebeschrijving mee. Voor teams bestond het parcours uit twee lussen met een gezamenlijke lengte van 80 tot 120 km. Voor de individuele deelnemers bestond het parcours uit twee lussen met een gezamenlijke lengte tussen de 70 en 90 km. Bij de ene lus werden de standaard blauwe pijlen van de NTFU gebruikt en bij de andere lus de geel/zwarte pijlen van Vlug Trug. In elke lus was ook op een bepaalde plaats een tijdscontrole (pauze). Hier was voor elke deelnemer iets te eten of te drinken.


  Door materiaalpech en een ongelukkige val was WTC de Hellen 2 genoodzaakt om de tweede lus te rijden met vijf personen. Elk team was verplicht om met minimaal vier personen binnen te komen dus dat zat er nog ruimschoots in. Ook onze dames bereikten niet voltallig de eindstreep. Door de slechte weersomstandigheden haakten twee dames vroegtijdig af maar dat is absoluut geen schande. Je hebt al lef als je onder die omstandigheden aan zo’n tocht durft te beginnen. 

Gert Jakobs (oud prof) was ook aanwezig. Hij heeft de prijzen uitgereikt, samen met een vertegenwoordiger van de NTFU. Gert heeft ook een boek geschreven over zijn leven met als titel “Meesterknecht”. Dit boek werd goed door hem verkocht. Als tegenprestatie (anders denk ik ook wel) mocht je dan met Gert op de foto. Onze lady’s gingen ook met Gert op de foto. Voor deze gelegenheid trok Gert het shirt van WTC de Hellen aan wat hem werd aangereikt door Hendrik.

We hebben dit kampioenschap met z’n allen goed ons best gedaan en eruit gehaald wat er inzat onder zeer slechte weersomstandigheden zoals ik al eerder vertelde. Het is m.i. toch een beetje een loterij want je weet echt niet wat je te wachten staat. Aan dit kampioenschap namen zestig teams en dertig individuele deelnemers deel. Ook was er een wedstrijd voor bedrijventeams maar hier namen slechts drie teams aan deel. Jeffry Mooijman eindigde bij de individuelen op de 19e plaats met een tijdverschil van 00:12:22.29. 
Onze lady’s eindigden op de 52e plaats met een tijdsverschil van 00:11:37.33. 
WTC de Hellen 2 behaalde een 32e plaats met een tijdsverschil van 00:06:26.79. 
WTC de Hellen 1 wist een mooie 5e plaats te behalen met een tijdsverschil van slechts 00:02:04.07. 
De winnaar en Nederlands kampioen werd TC Oploo uit Sint Anthonis met een tijdsverschil van 00:01:17.26. Dit is dus een verschil van slechts 00:00:46.41 oftewel bijna 47 seconden met WTC de Hellen 1.

Toen we aan het fietsen waren en onze kleding door en door nat was grapten wij dat we straks toch een droge rood/wit/blauwe aan konden trekken. Bijna was dit werkelijkheid geworden en hadden we die kampioenstrui mee naar Goirle genomen.

Het volgend jaar dus in 2015 wordt het NK gehouden in Dieren. Dit wordt een ander verhaal want daar in de buurt is het best wel heuvelachtig. Ongetwijfeld zullen daar in het parcours stukken van opgenomen worden, maar dat is voor latere zorg.

Ondanks het slechte weer heb ik opnieuw genoten van deze mooie dag.
up

Onze sponsoren

Aangesloten bij

NIeuwsberichten

mei 14, 2024

BBQ 9 juni 2024

in Recent

62 hits

mei 12, 2024

Hartproblemen John Linkels

in Recent

79 hits

maart 15, 2024

Gedragscode WTC De Hellen

in Recent

450 hits

november 16, 2023

Gravelkalender 2024

in Recent

976 hits

september 12, 2023

Rabo ClubSupport 2023

in Recent

983 hits

augustus 24, 2023

Nieuw evenement: Hap & Trap

in Recent

1156 hits