Wieler Toer Club De Hellen

Gravelweekend 5/tm 7 mei 2023
BBQ - 25 juni 2023
Bevrijdingstocht - 6 mei 2023
3-daagse Goirle-Parijs: 18 t/m 20 mei 2023
Sluitingsrit Gravel 28 oktober 2023
Openingsrit ATB 7 oktober 2023
Markiezaat - 13 mei 2023
Openingsrit Gravel - 2 maart 2024

Kalender

maart   2024
M D W D V Z Z
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Door: Hans Hermans
 
Zaterdag, 26 augustus 2006
 

Het relaas van de D-groep

Diedkirch-Valkenswaard 2006_2Een heel jaar naar toe geleefd en gewerkt en eindelijk is het dan zover. Voor mijn doen heb ik er behoorlijk voor getraind. Zo’n 2500 km gereden en 2 weken van te voren nog de Eifel-rit met Jan van Nunen samen gereden. Ik ben er klaar voor.

De nachtrust in Vianden was beperkt. Ik heb maar zo’n 2 uur echt geslapen, maar ja, wat wil je als Dion persé lepeltje-lepeltje met je wil liggen. Dat is goed voor de spieren zei hij nog, en ik geloofde hem .... Om 04.45 stond het gezelschap van mijn kamer (Marc, Jan, Dion en ik) naast zijn bed. Snel ons opgefrist, de kleding aangetrokken en roef naar het ontbijt. Rond 05.15 uur zaten we aan een rijk gevuld ontbijt. De hotels Berg en Dal en hotel Petry in Vianden bleken een zeer goede keuze voor wat betreft de maaltijden. Na de buikjes rond te hebben gegeten, nog een laatste donatie achtergelaten te hebben in het toilet, de spullen in de volgauto’s te hebben geplaatst en met de hele groep te hebben gewacht op Hendrik tot hij zijn minipompje had gemonteerd, stonden we rond 06.15 uur klaar voor vertrek naar Diekirch. Bij het eerste klimmmetje sloeg de schrik mij om het hart. Ik kreeg mijn versnelling voor niet op het kleinste blad geschakeld. Oh god, hoe ga ik ooit over deze “bergen” komen? Ik heb wat zitten vloeken. Uiteindelijk bleek dit vrij simpel te verhelpen door een schroefje bij de voorderailleur een halve slag terug te geven.

Om 07.00 uur wordt door de organisatie het startschot gegeven. Ik hoor van de diehards, die deze tocht al meer hebben gereden, dat het stempelen veel beter gaat dan voorgaande jaren. Rond 07.15 is het dan ECHT zo ver. Hans is vertrokken. De C-groep vindt elkaar snel en begint met de tocht. De C-groep bestaat uit, Cees, Ad, Maaike, Hendrik, John, Theo, Toon en ik. De eerste kilometers gaan prima. Een lichte maar wel lange klim vormt de start, van wat later blijkt, toch een behoorlijk intensieve tocht. De ene klim volgt op de andere en al snel blijkt dat Toon en ik de mindere klimmers zijn van het gezelschap. Terwijl de kilometers onder ons wegrollen, blijkt de C-groep zich te gaan splitsen in een C- en D-groep. Het verschil wordt telkens gemaakt op de klimmetjes, tijdens de afdalingen is ondergetekende de rest de baas ..... Als een Eddy the Eagle stort ik me naar beneden. Niemand kan mijn wiel houden. Maar ja, dan komt er weer een klim en vliegt de een na de ander mij voorbij.

Aangekomen in Sankt Vith staan Carla en Koos klaar met een heerlijk, maar wel heet soepje. De zakken en bidon worden weer gevuld en het proviand wordt genuttigd. De C- en D-groep hergroeperen zich weer en gaan als één groep op weg naar la Gileppe. Op zo’n 90 km wordt uiteindelijk het besluit genomen. De betere klimmers van de C-groep geven aan dat zij telkens moeten wachten en daarbij dusdanig afkoelen, dat dit niet echt gezond is. Besloten wordt dat de C-groep met 6 man zijn weg vervolgd, en dat Toon en ik als D-groep verdergaan. Dit is ook onze eigen keuze, en blijkt later ook een goede geweest te zijn. Na de splitsing hebben we zelf het gevoel dat het een stuk beter gaat. We komen de C-groep zelfs nog tegen in la Gileppe.

 

De 3e etappe (van la Gileppe naar Riemst) blijkt verreweg de zwaarste te zijn. Hierbij spelen 2 factoren, de afstand en de klimmetjes. Op de routebeschrijving stond aangegeven dat de controlepost in Riemst op ongeveer 160 km zou liggen, dit blijkt later 175 km te zijn. Verder gaan de klimmetjes na ongeveer 150 km toch wel behoorlijk pijn doen.

Toch vertrekken we weer met ons vijven en tezamen met andere gaat het tempo goed de hoogte in. We rijden constant rond de veertig kilometer per uur en nu doen ook andere renners mee in het kopwerk. Ikzelf rijd na een kleine opleving als een levend lijk achter in de groep.Eten lukt me niet meer, drinken nog wel. Aangekomen in Riemst blijken Toon en ik het nog helemaal niet zo slecht gedaan te hebben. De C-groep is pas 5 minuten weg. Gaf toch een lekker gevoel als je hoort, dat ze dachten dat we op 30-45 minuten van hun zouden zitten. Het thuisfront wordt gebeld met de mededeling dat we denken rond 20.00 uur in Valkenswaard aan te komen, of ze er alsjeblieft willen staan om me op te vangen.Toon en ik gaan volle moed onderweg naar Bree, de voorlaatste controlepost. Mij was door Jan en andere kornuiten beloofd, dat het na Riemst VLAK zou worden! Nou, ik heb tot ongeveer 200 km nog mogen klimmen. We hebben die dingen zitten vervloeken. Tot overmaat van ramp kregen we ook nog een mals buitje over ons heen. Uiteindelijk begint het echt vlak te worden. We passeren nu een aantal renners. We komen op snelheid. In Bree aangekomen wacht ons een onaangename verrassing. Ik had echt verwacht dat vanuit de C-groep een aantal jongens zouden hebben gewacht om ons uit de wind te zetten. Ik heb daarbij wat vloeken laten vallen, waarvoor mijn excuses. Achteraf hoor ik dat de C-groep zo’n 25 minuten voor ons vertrokken te was. Wachten is dan inderdaad geen optie. De laatste etappe van Bree naar Valkenswaard. Het rekenen begint. We zijn om 18.35 uur aangekomen in Bree. De afstand Bree – Valkenswaard is 35 km. Dit moet toch lukken, maar we zullen wel moeten doorrijden. Toon en ik geven alles. We halen een renner in die probeert aan te haken, maar het gaat hem te hard. Op een bepaald punt rijd ik verkeerd, waardoor we kostbare tijd (ca 5 minuten) verliezen. Niet getreurd, we gaan weer volle bak verder en halen dezelfde renner opnieuw in. Het gaat crescendo en hebben er alle vertrouwen in dat we voor 20.00 uur aan zullen komen. Dan slaat ineens het noodlot toe! Bij Strijp missen we een pijl. We rijden rechtdoor waar we rechtsaf hadden gemoeten. Zo’n kilometer of 2 later komen we hier achter. We staan in dubio om de paddestoelen te volgen of om terug te gaan en op zoek te gaan naar de pijl. We besluiten tot het laatste, maar hebben nu echt de moed verloren. We zijn hierdoor kostbare tijd verloren. We zullen niet voor 20.00 uur binnen zijn. We zullen de rondemissen gaan missen. We besluiten in een gestaag tempo door te fietsen en halen voor de 3e maal dezelfde renner in. Hij begreep er niets meer van. De tocht door dorpjes voor Valkenswaard is een belevenis. Mensen die in hun voortuin onder een partytent de deelnemers staan toe te juichen. Werkelijk helemaal top! Op 5 kilometer van de streep komt een politiemotor ons tegemoet. We geven hem een signaal, maar hij rijdt door. Later blijkt deze agent bekeken te hebben wie er nog onderweg zijn. Op zo’n 1500 meter worden we door deze agent begeleid tot aan de streep. Toon en ik krijgen er kippenvel van. We zien mensen van de Hellen en onze echtgenoten aan de streep staan. Ik krijg er een brok van in mijn keel. Dit had ik niet verwacht. Wat een heldenonthaal! Iets om nooit te vergeten. En .... we krijgen van de alternatieve rondemissen en lekkere pint en de bijbehorende zoenen.

Toon jongen, we hebben een lange maar zeer aangename dag gehad. Hieruit heb ik wederom geleerd dat samenwerken, samen werken is, want DAT hebben we gedaan.

Deze Diekirch – Valkenswaard was de eerste maal voor mij, maar ook direct de laatste. Het is wel gebleken dat klimmen niet mijn ding is. Of er moet een klimritten georganiseerd worden, waarbij je naar bovengebracht wordt en vervolgens alleen maar hoeft te dalen. Dikke kans dat ik dan in de prijzen val.

up

Onze sponsoren

Aangesloten bij

NIeuwsberichten

maart 15, 2024

Gedragscode WTC De Hellen

in Recent

64 hits

november 16, 2023

Gravelkalender 2024

in Recent

546 hits

september 12, 2023

Rabo ClubSupport 2023

in Recent

391 hits

augustus 24, 2023

Nieuw evenement: Hap & Trap

in Recent

702 hits

juni 06, 2023

BBQ 25 juni 2023

in Recent

755 hits

mei 14, 2023

WTC De Hellen in het nieuws

in Recent

473 hits