Wieler Toer Club De Hellen

Inlogformulier

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Secret key Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

Klimmen in Kleine groepen 29 juli 2016 16:05 #1

Heb maar 1 rit gemist en dat is de Eifel geweest. We hebben inderdaad een keer in één groep gefietst maar verreweg de meeste ritten is er een snelle en een langzamere groep geweest.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Klimmen in Kleine groepen 29 juli 2016 14:21 #2

  • dejonckheereh
  • dejonckheereh's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Berichten: 48
Marcel je hebt duidelijk een aantal klimritten gemist waar er met 1 groep werd gereden ondanks het feit dat er meer dan 10 fietsers aanwezig waren.
Wat betreft de routes. Nu zijn de verste punten uit de route geknipt maar vaak ook de meest ineteressante klimmen. Herontwerp moet dat euvel corrigeren.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Klimmen in Kleine groepen 29 juli 2016 12:51 #3

We hebben toch altijd al opgesplitst in 2 groepen als er voldoende deelnemers zijn en het zijn bijna altijd dezelfde klimmers die mee gaan. Kijk naar de langzamere groep van de afgelopen klimritten. Piet Kuyten, Maaike, Jos Goossen etc hoef je niets meer te vertellen, wij redden ons wel. En de routes lijken me bij de tourcommissie te horen.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Klimmen in Kleine groepen 25 juli 2016 10:41 #4

  • dejonckheereh
  • dejonckheereh's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Berichten: 48
De afgelopen weken volgden Toertje Voeren en Klimmen Monschau Klimmen elkaar op met slechts 1 week er tussen. De groep bestond tijdens deze twee tochten uit ongeveer evenveel mensen ook samengesteld uit ongeveer dezelfde categorieën. In de eerste tocht besloot men te rijden met één groep in het tweede geval met 2 groepen. In beide gevallen had dat gekund.

Wat kan je constateren na deze ervaringen. Kleinere groepen verliezen veel minder tijd omdat men op minder mensen moet wachten. Ee grotere groep draagt bij aan langere wachttijden, niet alleen omdat de verschillen in tempo dan veel groter zijn maar ook omdat bij plaspauzes, jasjes aan en jasjes uit, en eetpauzes veel langer gewacht moet worden.

Bij het starten van de groepen op locatie moet volgens mij eventueel ook een nieuwe auto indeling gemaakt worden waardoor zo veel mogelijk geregeld wordt dat niet alle auto's op de langste afstand of de langzaamste groep moeten wachten.

Klimmen is geen Zeelandbrug rit. Je hebt veel minder aan elkaar in kopwerk of windfietsen. De ene daalt wat sneller de andere klimt wat beter. Contact houden en de groep verzameld houden is daarbij van belang.

Zolang nog niet iedereen een Garmin heeft is het van belang dat de Garminrijders tijdig aanwijzingen geven aan niet Garminrijders die toevallig op kop rijden. Daardoor kan voorkomen worden dat er veel tijd verloren wordt met verkeerde afslagen, terug naar boven rijden e.d.

Rekening houden met het eigen duurvermogen is nog niet iedereen gegeven. Vaak zie je een aanvallende stijl in de eerste klimmen om eenmaal boven de 100km op het tandvlees boven te komen. Leer van de meesters: Henny Petit, Jan van Nunen e.d. warm rustig je benen op en kom op de laatste beklimmingen vlot boven.

Afgelopen weekend hadden we zowel een buitenband (niet nodig) als een multi-tool in de groep. Dat laatste was wel nodig om een probleem te verhelpen. Het blijkt dat als je met groepen op stap bent het wel handig is dat je e.e.a. tijdens de rit kan opvangen om niet teveel tijd te verliezen.

Als het 130km beleid gecontinueerd wordt lijkt het wel noodzakelijk om ook de routes te herontwerpen om ze beter aan het thema van de trip te laten voldoen. Ik biedt me aan om daar alvast wat ontwerpen voor te maken.

Het mag duidelijk zijn dat ik meer genoten heb van KMK. Ondertussen hebben we ook Lac et Fagne gereden en ook hier bleek dat kleine groepen veel plezieriger zijn voor iedereen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1