Wieler Toer Club De Hellen

Artikelen

Praag 2008

Fietsen naar Praag 2008

Na enig aandringen van Piet Kuijten en wat stille hints van Piet van Tongeren heb ik toch het één en ander op papier gezet van onze fietstocht naar Praag. Met ons bedoel ik dan mijn vrouw Helma en ondergetekende. Wij hebben de mooie fietstocht naar Praag in augustus 2008 gereden. Mijn vrouw is ook een fervent fietser. Dat is dan ook de reden waarom ik zondags meestal niet in het WTC-peleton te vinden ben. Vaak rijden wij dan zelf een fietstocht. Het idee om met de fiets op vakantie te gaan leefde al langer. Ook van verschillende WTC-leden had ik al meerdere enthousiaste verhalen vernomen van diverse actieve fietsvakanties. Maar goed, het idee moet natuurlijk ook een keer uitgewerkt en gerealiseerd worden. Onze kinderen zijn inmiddels 23 en 19 jaar oud en gaan zelf op vakantie. Dus ook daarin geen beletsels meer. Het idee is pas echt vorm gaan krijgen toen wij in februari 2008 naar de fiets- en wandelbeurs in de RAI zijn geweest. Op de stand van FIS (Fiets Informatie Stichting) hebben we toen de routegids “Fietsen naar Praag” gekocht. Het begin was gemaakt. Het routeboekje hadden we dus al, maar omdat we ook van plan waren om te gaan kamperen onderweg, moesten we ook nog de nodige lichtgewicht producten gaan kopen. Zelf zijn wij echte kampeerders, maar niet in het bezit van lichtgewicht materiaal. Een lichtgewicht tent en slaapzakken die tot een klein volume zijn in te pakken, zijn dan onontbeerlijk. Ook die en de nodige andere kleine zaken zijn aangeschaft. Bij treinreiswinkel de terugreis per trein gereserveerd. Voor de fietstocht had ik ruim 2½ week gereserveerd en voor het laatste weekje vakantie daarna, hadden wij een pension ten oosten van Praag in Klokocna gereserveerd. Omdat we ten oosten van Praag zaten, betekende dit nog een extra dagje fietsen door Tsjechië. Alles geregeld dus! De tocht kan beginnen.Fietsen

En zo zijn wij op donderdag 7 augustus vertrokken voor onze eerste etappe naar Millingen. Die middag kregen we in Groesbeek al een flink pak regen op ons donder. Maar goed, je weet als je richting Tsjechië gaat dat de weergoden je goed gezind moeten zijn. Je gaat immers niet naar het zonnige zuiden.

Alleen de eerste paar dagen waren wat wisselvallig met uiteindelijk 1 slechte dag. De rest van de vakantie hebben wij super goed weer gehad. Elke dag korte broek, wielershirt met korte mouwen. Kortom, geweldig fietsweer en geen regenjas meer nodig gehad. Wat is het dan genieten op de fiets!

Uiteindelijk hebben we 1400 kilometer gefietst in 14 fietsdagen. Eén rustdag tussendoor genomen. Toch een stevig gemiddelde van 100 per dag.

RivierlandschapDit lijkt veel maar als je al om 08:30 uur in de ochtend op de fiets zit, dan tellen de kilometers vanzelf door. Voor je het weet, heb je er 100 of wat meer of minder op de teller staan. De dagen vliegen dan ook om met een vast terugkerend ritme. ’s Ochtends om 06:30 opstaan, douchen, spullen inpakken en op de fiets binden. Dan een ontbijtje en daarna wegwezen op de fiets. Wat ook erg leuk is, is dat we verschillende Nederlandse stelletjes hebben ontmoet die ook de route naar Praag fietsten. Wat opvalt is dan toch de gemiddelde leeftijd van die actieve fietsers.

Echt jeugd zie je niet. Het zijn toch voornamelijk 40-plussers die met zo’n fietstocht bezig zijn. Je wisselt ervaringen met elkaar uit en deelt hetgene wat je onderweg allemaal meemaakt of krijgt anderzijds weer leuke tips. Zo ontmoet je elkaar en kan het zijn dat je elkaar diezelfde dag weer tegen komt of na één of meerdere dagen elkaar weer ziet op de camping of tijdens een rustpauze. Het schept toch een band als je allemaal met hetzelfde doel bezig bent.

Ook het fietsen in Duitsland is geweldig. Mooie fietspaden langs riviertjes. Het fietsen langs de Weser en Werra sprongen er wat ons betreft uit. Mooie fietspaden in een prachtig, rustig landschap.

Ook vele leuke reacties onderweg blijven je bij, zoals die keer in Hamm toen we bij een plaatselijke bakker in de stromende regen naar de weg vroegen aan een klant. We rijden weg en horen even later geroep en gaan terug. Het blijkt de bakker zelf te zijn. Hij staat klaar met pakjes sinaasappelsap voor ons. Super toch! Ook hebben we een paar keer overnacht in een pension/hotel. Enerzijds omdat er op een bepaald deel van de route geen camping aanwezig was, anderzijds omdat het in tegenstelling tot wat op papier stond geen camping meer was, maar een pension. Ook die ene ontmoeting met een Duits echtpaar zal ons nog lang bijblijven. Bij aankomst in de ontvangsthal van het hotel raken we in gesprek. Zij geïnteresseerd en benieuwd naar ons doel omdat wij daar in ons wielerkloffie staan. Wij vertelden dat wij onderweg waren naar Praag. Later toen wij aan het dineren waren, komt diezelfde vrouw naar ons toe en overhandigt haar visitekaartje. Ze is fysiotherapeute en biedt ons beiden een gratis massage aan in haar praktijk. Mogelijk dat we onderweg naar Praag haar woonplaats aan doen, maar helaas!! Het fietsen met bagage is dan toch ook heel wat anders dan zonder die massa. Fietstassen achter met daar weer bovenop de tent en het slaapgerei en dan de voortassen op de fiets. In het begin van onze fietstocht hebben wij ons ook wel eens afgevraagd of we dit ook gaan redden zodra we in bergachtig terrein gaan koersen. Maar gelukkig bleef het daar bij en hebben we de hele rit uitgefietst. Je wordt ook gedurende de rit steeds sterker.