Wieler Toer Club De Hellen

Inlogformulier

Zoeken

Bevrijdingstocht - 6 mei 2023
Gravelweekend 5/tm 7 mei 2023
Openingsrit Gravel - 2 maart 2024
BBQ - 25 juni 2023
Markiezaat - 13 mei 2023
Openingsrit ATB 7 oktober 2023
Sluitingsrit Gravel 28 oktober 2023
3-daagse Goirle-Parijs: 18 t/m 20 mei 2023
Door: Raymond Jansink
 
Zaterdag, 11 september 2010

Loei, loei, …pauze…, loei loei,

Ray3Ik schrik me altijd weer rot bij die r..wekker en geef er een “vriendschappelijk” klopje op. Mijn trouwe “maat” waarschuwt me dat het tijd is mijn warme en comfortabele nestje te verlaten. Het is vier uur. Ja beste mensen, jullie lezen het goed: zaterdag morgen elf september, vier uur. Met frisse tegenzin stapte ik uit mijn bed voor het begin van een mooie dag, alleen niet op dat tijdstip.

Om vijf uur verzamelen bij de Deel voor wat een sportief hoogtepunt op zou moeten leveren in het seizoen 2010: Boogie’s Extreme. Bij de Deel tref ik de vijf andere enthousiastelingen en verdeeld over twee auto’s wordt de reis naar Valkenburg aan de Geul aanvaard. De reis naar het zuiden was erg leerzaam, met name dankzij de verhandelingen van Henk, onze fietsende slager, over slachten en koeienkoppen uitbenen. Opvallend hierbij was de bijdrage van John, die niet alleen vrachtauto’s kan verkopen, maar ook een volleerd uitbener blijkt te zijn.

De start en finish liggen boven op de Cauberg en Michael Boogerd staat garant voor een dagje stevig fietsen in wat hij “zijn terrein” noemt: de Limburgse en Belgische heuvels. Het is de bedoeling dat we vandaag zo’n 4000 hoogtemeters te verwerken krijgen, zo wordt ons beloofd , maar het kunnen er ook meer zijn.
Ray1Ray2

Bij aankomst in Valkenburg om 6.45 uur lijkt het er op dat de organisatie ook nog wakker moet worden: alles is nog in opbouw. Na wat administratieve en sanitaire handelingen (m.b.t. het laatste zal ik jullie de details besparen), gaan we vol goede moed om 7.15 uur op weg. Ik heb me voorgenomen de 225 km te rijden. De eerste pauze is dan pas bij 100 km, dus ik moet goed doseren met de drank. Er staat een flink briesje en zoals gewoonlijk tegen. Samen met Piet en Jan zijn we lekker op weg en is het genieten van de prachtige Limburgse en Belgische heuvels in de voerstreek. Het valt op dat het erg rustig is, een verademing vergeleken met de meeste georganiseerde tochten, waar het vaak dringen en file rijden is. Hier en daar rijdt een plukje deelnemers en er heerst een ontspannen sfeer.

 

 


 
 

Via de Bemelberg en de Schilberg rijden we de Belgische Voerstreek binnen, waar we getrakteerd worden op wat naamloze, maar venijnige klimmetjes. Het echte werk begint “pas” na ongeveer 60 km met de Cote de Trasenster, gevolgd door de Cote de Redoute. Ik zie de eerste wandelaars en geef ze in het passeren nog mee dat deze nu niet “telt”. Het aloude wielerprincipe zegt immers dat afstappen in een klim geen optie is en een klim in dit geval niet aan de erelijst kan en mag worden toegevoegd. Jan had al eerder besloten om de 160 km route te volgen en dus rijd ik met Piet via de Cote de Fraiture en Cote de Lincé richting de eerste rust.DeRay5 organisatie op deze rustlocatie is een leermoment voor Boogie en de zijnen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat Boogie tijdens zijn actieve loopbaan zo bevoorraad had willen worden. Midden op een doorgaande weg staat een lange rij wachtenden voor de (Isostar) drank naast een “sfeervol” vuur gevoed door bouwafval. Op die openbare, doorgaande weg loopt de route van de lokaal georganiseerde motorcross. Verkeersregelaars zijn in de weer om motorcrossers en wachtende, dorstige fietsers van elkaar gescheiden te houden. Gelukkig blijven ongelukken uit en nadat de bidons gevuld zijn, rijden Piet en ik weer de serene rust van de route in. Piet heeft last van een spier in zijn bovenbeen en we spreken af dat we ieder ons eigen tempo aan zullen houden. Piet kan goed volgen ondanks het ongemak en al gauw kondigt zich de volgende klim aan: de Cote Foret. Een fijne klim, gevolgd door nog wat onbekende dingen. Langzamerhand keren we weer terug richting Limburg, waar het venijn zit.
Na de tweede rust, waar nagenoeg dezelfde chaotische toestanden heersen als bij de eerste rust, neem ik afscheid van Piet. Zijn blessure blijft opspelen en hij wil het rustig aan doen. Na het 150 km-punt weet Boogie nog liefst 13 gemene klimmen op te voeren, waar je zou verwachten rustig naar het einde te kunnen gaan. Hierin heeft hij onder andere de Gulpenerberg, Eyserbosweg, Kruisberg , Keutenberg en als toetje de Cauberg opgenomen. Ze zijn niet lang, maar doen wel verèkkes zeer. Met dank aan de geestelijke vader van dit fietsfestijn en blij dat ik er ben, rijd ik boven op de Cauberg onder het finishdoek door. Er is een heuse speaker die zelfs weet hoe ik heet en beweert dat ik 225 km heb gefietst. De man is slecht geïnformeerd, het waren ‘slechts’ 219 km en ik kom uit op 3258 hoogte meters.

Ik kijk terug op een leuke rit en neem me voor dit volgend jaar nog eens over te doen. Net als de anderen vraag ik mij af waarom een vereniging als WTC de Hellen met 170 leden, slechts 6 deelnemers weet af te vaardigen naar deze prachtige rit. Of dit in de toevoeging “extreme” zit? Wat mij betreft is Boogie’s tochie toch minder extreme dan hij vooraf doet vermoeden. Bekijk zelf het resultaat in bovenstaand profiel en trek je conclusie.

Ik weet één ding zeker: de thuisblijvers hadden ongelijk: volgend jaar weer!
Ray6Ray7

 

Klik hier om terug te gaan naar andere verslagen.

up

Onze sponsoren

Aangesloten bij

NIeuwsberichten

maart 15, 2024

Gedragscode WTC De Hellen

in Recent

259 hits

november 16, 2023

Gravelkalender 2024

in Recent

670 hits

september 12, 2023

Rabo ClubSupport 2023

in Recent

604 hits

augustus 24, 2023

Nieuw evenement: Hap & Trap

in Recent

1045 hits

juni 06, 2023

BBQ 25 juni 2023

in Recent

866 hits

mei 14, 2023

WTC De Hellen in het nieuws

in Recent

589 hits